- Největší zájem je o elektrické mopedy kategorie L1, které tvoří 49 %.
- Nejčastěji je lze potkat v Praze, Středočeském a Jihomoravském kraji.
- Firmy registrovaly 32 % elektrických vozidel kategorie L.
- Téměř 3 z 10 elektromotocyklů v registru vozidel je značky HECHT.
- Aktuálně lze na elektromobil kategorie L získat dotaci až 50 % (platí pro veřejný sektor).
Obrázek 1: Elektrický skútr HECHT EQUIS BLUE s motorem 1800 W, max rychlost 45 km/h, dojezd až 61 km (zdroj: HECHT)
V České republice bylo k 31. 12. 2022 v Centrálním registru vozidel evidováno 8 344 bateriových elektrických vozidel (BEV) kategorie L. „V loňském roce se v České republice registrovalo přes 25 tisíc nových motocyklů. Honda, CF Moto, Yamaha, Piaggio, BMW a KTM patřily k těm nejčetněji registrovaným. V Centrálním registru vozidel bylo v roce 2022 evidováno doposud historicky nejvíce BEV kategorie L – 1 943, z toho 816, tj. 42 % všech registrací, připadalo na značku HECHT, s významným odstupem následovaly značky SUPER SOCO (100), RACEWAY (58), BLINKEE (57) a další. Meziročně došlo v segmentu bateriových elektrických vozidel kategorie L k nárůstu registrací o 30 %, firemní zákazníci registrovali vloni 452 BEV,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV).
Obrázek 2: Vývoj registrací bateriových elektrických vozidel kategorie L v jednotlivých letech
V Centrálním registru vozidel bylo evidováno 1 287 748 vozidel kategorie L, v roce 2022 se jejich počet zvýšil o 38 493. Průměrné stáří vozidlového parku uvedené kategorie přesáhlo na konci loňského roku 34 let. „V případě elektrických motocyklů zatím nejsou významně zastoupeny „tradiční motocyklové značky“, až na 14. místě je s celkovým počtem 109 elektromotocyklů KTM, KENTOYA registrovala 61, BMW 40 a PIAGGIO 36 ks uvedených vozidel. Z evidence je zřejmé, že zatím převažuje zájem o elektrické mopedy, jejich výhodou je především finanční dostupnost, ale také nízké provozní náklady a relativně rychlý přesun především po městě. Pokud se podíváme do krajů, tak nejvíce registrací elektromotocyklů bylo celkově evidováno v hl. m. Praze (1 657), Středočeském (1 125) a Jihomoravském kraji (1 026). Nejregistrovanější značka HECHT pak nejvíce svých elektromotocyklů evidovala ve Středočeském (433), Jihomoravském (302) a Moravskoslezském kraji (205),“ dodává Frič.
Detaily k registracím nejen elektrických vozidel jsou zveřejňovány a pravidelně aktualizovány na webových stránkách Čistá doprava www.cistadoprava.cz, prostřednictvím interaktivních sestav si lze zobrazit v detailu požadované informace.
Dotace až 50 % také na elektromobily kategorie L
V rámci Výzvy č. 3/2022: Ekomobilita jsou v období od 6. 6. 2022 do 15. 12. 2023 přijímány žádosti o dotace na nákup vozidel s alternativním pohonem pro veřejný sektor. Dotace nabízí Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR na nákup elektromobilů, vozidel s vodíkovým pohonem, včetně dobíjecích bodů. Připraveno je celkem 600 milionů korun. Předmětem podpory je nákup nových vozidel do nabytí vlastnictví žadatele, v případě příspěvkových organizací do nabytí správy nebo příslušnosti hospodaření, či pronájem vozidla formou finančního leasingu.
Typy vozidel kategorie L a max. výše dotace:
- L1E, L2E (motorky do 45 km/h), 30 tis. Kč
- L3E, L4E, L5E (motorky nad 45 km/h), 50 tis. Kč
- L6E, 100 tis. Kč
- L7E (malá užitková), 200 tis. Kč
Podpora bude poskytována formou fixní dotace na daný typ vozidla / neveřejné dobíjecí stanice s maximální procentuální hranicí 50 %, a to včetně projektů podléhajících veřejné podpoře nebo podpoře de minimis. Bližší informace k uvedené výzvě jsou k dispozici zde.
Zdroj vstupních dat: Čistá doprava, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Národní program Životní prostředí
Graf: Čistá doprava, CDV
Foto: HECHT
Odkaz:https://www.cistadoprava.cz/