Po O2 a T-Mobile, kteří už v minulém roce citelně zdražili, ohlásil včera plošné zdražení o 9 % u všech tarifů i třetí největší mobilní operátor Vodafone. Zdražení je, jako obvykle, odůvodněno inflací a vysokou kvalitou služeb v České republice. Srovnání cen v České republice v porovnání s Rakouskem a s Polskem dopadá tristně. Spotřebitelé, kteří platí vysoké ceníkové ceny, mohou zvážit přechod k jiným operátorům, případně přejít na předplacené služby.

Zákazníci mobilního operátora O2 a T-Mobile už zdražování zažili, na zákazníky Vodafone čeká v nejbližší době. „Mobilní operátoři si dobře uvědomují svou tržní sílu, která plyne z jedinečnosti jimi vybudovaných sítí a nechuti spotřebitelů zbavovat se svého, všem jejich kontaktům známého telefonního čísla,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest a pokračuje: „Z toho plyne klid, s jakým si dovolí zdražovat i v obchodu, který jim i před zdražením přinášel vysoký profit.“  

Že naši operátoři zdražovat nemusí, ukazuje srovnání s našimi sousedy v Rakousku a Polsku. „Podívejme se nejdříve do Rakouska,“ říká Eduarda Hekšová a dokládá: „Rakouský trh je s naším srovnatelný co do počtu obyvatel, ale je technicky náročnější, tedy nákladnější, z hlediska tvaru krajiny, a mnohem bohatší z hlediska kupní síly obyvatelstva. A přesto si tam běžný spotřebitel může v akci do 28. 2. zakoupit například tarif spusu legendär, který obsahuje 500 volných minut / 500 SMS a 40 GB dat za v přepočtu méně než 240 Kč. A pokud si vystačí ‚jen‘s 8 GB dat, přijde rakouského spotřebitele tarif spusu i mimo akci jen na 190 Kč.“

V Polsku za cenu v přepočtu okolo 130 Kč měsíčně už spotřebitel může telefonovat i esemeskovat neomezeně a k tomu má 30 GB dat (nabídka premium mobile). „Chtěli byste mít podobné tarify také u nás v České republice?“ klade řečnickou otázku Eduarda Hekšová a se smutnou ironií si odpovídá: „Na to, bohužel, můžeme zapomenout. Od mobilních operátorů slyšíme, že u nás jsou jiné podmínky a že je potřeba udržet velmi kvalitní síť. Proto musí český spotřebitel strpět navyšování už tak už vysokých cen.“ Spotřebitelé jsou z této situace právem rozladěni. Elektronické komunikace jsou základem moderní společnosti a navyšování cen za komunikační služby představuje bariéru pro její rozvoj.

A co s tím můžeme dělat?

„V současné době není problém rychle změnit telekomunikačního operátora,“ říká Eduarda Hekšová, a doplňuje: „Není to ovšem cesta k výhodné retenční nabídce od stávajícího operátora, protože od předání informace o datu přenesení do referenční databáze přenesených čísel již přejímající ani opouštěný operátor nesmí zastavit proces přenesení telefonního čísla.“ Zastavení procesu přenesení čísla bylo spotřebiteli v minulosti s oblibou využíváno pro přijetí tzv. retenční nabídky od stávajícího operátora. Je proto na zvážení, zda by Český telekomunikační úřad neměl novelizovat svou vyhlášku, kterou loni zakázal zastavení procesu přenesení telefonního čísla. Vrácením do původního stavu by ČTÚ umožnil spotřebitelům volbu pozdějšího termínu přenesení telefonního čísla, což by spotřebitelům dovolilo proces přenesení zastavit v případě, že by jim stávající operátor dal lepší retenční nabídku, jak se v minulosti často stávalo.

„Kdo může omezit svá volání a kdo může využívat k volání a k posílání zpráv komunikačních aplikací na pevném internetu, měl by zvážit přechod na předplacené služby,“ konstatuje Eduarda Hekšová a uzavírá: „Regulace cen mobilních operátorů, o kterou zatím marně usiluje ČTÚ, by byla jistě lepším řešením, ale Evropská komise zatím všechny pokusy o regulaci smetla ze stolu.“

Převzato z dTestu: www.dtest.cz/clanek-9988/dtest-jak-reagovat-na-navyseni-cen-mobilnich-tarifu

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno