Pronájmy lodí v tuzemsku zažívají neobyčejný boom. Největší nárůst byl zaznamenán během covidového období, kdy se obsazenost v měsících červenci a srpnu blížila k 95 % celkových kapacit. Stejný trend se udržel doteď a čísla jasně ukazují, že zájem o pobyty na lodích v ČR každý rok stoupá. Sezóna pobytů na lodi odstartovala začátkem května a už je vidět, že poptávka pronájmu lodí neochabuje. Tento fakt může podpořit i nové zavedení eura v oblíbené letní destinaci Chorvatsko a očekávané zvýšení cen za dovolenou. Pronajímatelé lodí už nyní upozorňují, že dovolenou na lodi v tuzemsku je potřeba řešit včas.
„Pro letošní sezónu 2023 máme již rezervovanou více než polovinu naší kapacity. První rezervace jsme přijímali už v srpnu loňského roku, ale to jen v rámci speciální akce pro stávající klienty, kteří si tak mohou přednostně zajistit své termíny na oblíbených lodích. Zhruba od poloviny loňského září máme spuštěný online rezervační systém i pro širokou veřejnost. Do konce října jsme tímto způsobem obdrželi rezervace za více než milion korun. Poptávka o pobyty na lodích začala opět rapidně růst s příchodem jara,“ říká Petr Volek, jednatel společnosti LODĚ-ČESKO, největší moderní půjčovny obytných lodí a hausbótů na Vltavě.
Stejný standard jako v zahraničí stojí v Česku méně
Zajímavé je cenové porovnání půjčení lodi v tuzemsku a v zahraničí. Podle údajů serveru holandskonalodi.cz vyjde například pobyt u nich v nejvyšší sezóně na lodi s délkou do 11 metrů na 1800–1900 euro. K tomu je třeba připočítat povinné poplatky 60–200 euro, delší cestu autem na místo vyplutí i cenovou úroveň stravy v cizině. Celková cena za týden pobytu, 4–6 osob a 3 noci v přístavu se pohybuje kolem 2.150 eur (zhruba 51.100 korun). Obdobný hausbót ve Francii pro 6–7 osob pak na serveru yachting.com vyjde po 5% slevě na 52.000 korun, k čemuž je nutné připočíst poplatky, dalekou cestu i vyšší cenovou hladinu v dané zemi. Cena obdobného pobytu na českých vodách s půjčením plavidla – hausbótu stejné kvality z půjčovny LODĚ-ČESKO vyjde kolem 42.600 korun (1.790 euro) a je tedy zhruba o 9.000 korun levnější.
„Nejenom cena je rozhodujícím faktorem pro nárůst zájmu o pobyty v Česku. Zvýšila se také kvalita pronajímaných lodí a poskytovaného servisu. My jsme například zmodernizovali veškerý plavidlový park, nabízíme luxusní obytné lodě na vysoké úrovni a poskytujeme tzv. glamping na lodi, tedy luxus v soukromí a krásné přírodě. Nejvíce poptávaným typem lodí jsou hausbóty, které nabízíme už od vzniku půjčovny. Klienti na nich oceňují především komfort a také to, že pro jejich řízení není potřeba mít kapitánské zkoušky ani předchozí zkušenosti. Všechno zvládnete po předchozím zaškolení naším personálem. Vloni přibyly do naší flotily i tři luxusní motorové lodě, o které je ze strany klientů velký zájem,“ konstatuje Petr Volek.
Tuzemské řeky nabízejí návštěvníkům mnoho výhod
Kromě snadné a blízké dopravy a dorozumění se v češtině jsou to především nižší poplatky na molech a v přístavech (za parkování, vodu a elektřinu) a průjezdy plavebními komorami, které jsou zcela zdarma. Předností jsou také prozatím neobjevené formy cestování a glampingu na lodi na horním a středním toku Vltavy. Mimo vodní nádrže je zde stále daleko větší komfort při kotvení a návštěvách přístavů. Velký provoz ve známých destinacích, například Alsasku nebo na Canal du Midi ve Francii, občas zapříčiní, že posádka obtížně hledá místo k zakotvení. K takovým situacím dochází v Čechách stále jen výjimečně. „Naše zákazníky tvoří z 90 % stále Češi, i když v posledních dvou letech vnímáme oživení poptávky i ze strany rakouské i slovenské klientely. Počítáme s jejím dalším nárůstem a chystáme proto zavedení plateb v eurech a překladem webových stránek,“ uzavírá Petr Volek, jednatel společnosti LODĚ-ČESKO, největší moderní půjčovny obytných lodí a hausbótů na Vltavě.
Pro rozvoj turistiky na malých plavidlech nebyly v Čechách doposud optimální podmínky. První vlaštovkou byl pouze Baťův kanál na řece Moravě, a to díky investicím do přístavů a infrastruktury. Jde sice o menší vodní cestu, ale návštěvnost přesto trhá rekordy a brzy dosáhne hranice 100.000 osob ročně. Pozadu za tímto trendem nezůstává ani Vltava. Po splavnění Vltavské kaskády od Českých Budějovic až po soutok s Labem u Mělníka v roce 2020 došlo k postupnému oživení. Podle údajů ze státního podniku Povodí Vltavy roste každoročně významně ukazatel proslavenosti, tedy počtu plavidel, které proplouvají plavebními komorami, na horním toku Vltavy od Českých Budějovic po Orlík.