Pronájmy lodí v tuzemsku zažívají neobyčejný boom. Největší nárůst byl zaznamenán během covidového období, kdy se obsazenost v měsících červenci a srpnu blížila k 95 % celkových kapacit. Stejný trend se udržel doteď a čísla jasně ukazují, že zájem o pobyty na lodích v ČR každý rok stoupá. Sezóna pobytů na lodi odstartovala začátkem května a už je vidět, že poptávka pronájmu lodí neochabuje. Tento fakt může podpořit i nové zavedení eura v oblíbené letní destinaci Chorvatsko a očekávané zvýšení cen za dovolenou. Pronajímatelé lodí už nyní upozorňují, že dovolenou na lodi v tuzemsku je potřeba řešit včas. 

„Pro letošní sezónu 2023 máme již rezervovanou více než polovinu naší kapacity. První rezervace jsme přijímali už v srpnu loňského roku, ale to jen v rámci speciální akce pro stávající klienty, kteří si tak mohou přednostně zajistit své termíny na oblíbených lodích. Zhruba od poloviny loňského září máme spuštěný online rezervační systém i pro širokou veřejnost. Do konce října jsme tímto způsobem obdrželi rezervace za více než milion korun. Poptávka o pobyty na lodích začala opět rapidně růst s příchodem jara,“ říká Petr Volek, jednatel společnosti LODĚ-ČESKO, největší moderní půjčovny obytných lodí a hausbótů na Vltavě.

Stejný standard jako v zahraničí stojí v Česku méně 

Zajímavé je cenové porovnání půjčení lodi v tuzemsku a v zahraničí. Podle údajů serveru holandskonalodi.cz vyjde například pobyt u nich v nejvyšší sezóně na lodi s délkou do 11 metrů na 1800–1900 euro. K tomu je třeba připočítat povinné poplatky 60–200 euro, delší cestu autem na místo vyplutí i cenovou úroveň stravy v cizině. Celková cena za týden pobytu, 4–6 osob a 3 noci v přístavu se pohybuje kolem 2.150 eur (zhruba 51.100 korun). Obdobný hausbót ve Francii pro 6–7 osob pak na serveru yachting.com vyjde po 5% slevě na 52.000 korun, k čemuž je nutné připočíst poplatky, dalekou cestu i vyšší cenovou hladinu v dané zemi. Cena obdobného pobytu na českých vodách s půjčením plavidla – hausbótu stejné kvality z půjčovny LODĚ-ČESKO vyjde kolem 42.600 korun (1.790 euro) a je tedy zhruba o 9.000 korun levnější.

„Nejenom cena je rozhodujícím faktorem pro nárůst zájmu o pobyty v Česku. Zvýšila se také kvalita pronajímaných lodí a poskytovaného servisu. My jsme například zmodernizovali veškerý plavidlový park, nabízíme luxusní obytné lodě na vysoké úrovni a poskytujeme tzv. glamping na lodi, tedy luxus v soukromí a krásné přírodě. Nejvíce poptávaným typem lodí jsou hausbóty, které nabízíme už od vzniku půjčovny. Klienti na nich oceňují především komfort a také to, že pro jejich řízení není potřeba mít kapitánské zkoušky ani předchozí zkušenosti. Všechno zvládnete po předchozím zaškolení naším personálem. Vloni přibyly do naší flotily i tři luxusní motorové lodě, o které je ze strany klientů velký zájem,“ konstatuje Petr Volek.


Tuzemské řeky nabízejí návštěvníkům mnoho výhod

Kromě snadné a blízké dopravy a dorozumění se v češtině jsou to především nižší poplatky na molech a v přístavech (za parkování, vodu a elektřinu) a průjezdy plavebními komorami, které jsou zcela zdarma. Předností jsou také prozatím neobjevené formy cestování a glampingu na lodi na horním a středním toku Vltavy. Mimo vodní nádrže je zde stále daleko větší komfort při kotvení a návštěvách přístavů. Velký provoz ve známých destinacích, například Alsasku nebo na Canal du Midi ve Francii, občas zapříčiní, že posádka obtížně hledá místo k zakotvení. K takovým situacím dochází v Čechách stále jen výjimečně. „Naše zákazníky tvoří z 90 % stále Češi, i když v posledních dvou letech vnímáme oživení poptávky i ze strany rakouské i slovenské klientely. Počítáme s jejím dalším nárůstem a chystáme proto zavedení plateb v eurech a překladem webových stránek,“ uzavírá Petr Volek, jednatel společnosti LODĚ-ČESKO, největší moderní půjčovny obytných lodí a hausbótů na Vltavě.

Pro rozvoj turistiky na malých plavidlech nebyly v Čechách doposud optimální podmínky. První vlaštovkou byl pouze Baťův kanál na řece Moravě, a to díky investicím do přístavů a infrastruktury. Jde sice o menší vodní cestu, ale návštěvnost přesto trhá rekordy a brzy dosáhne hranice 100.000 osob ročně. Pozadu za tímto trendem nezůstává ani Vltava. Po splavnění Vltavské kaskády od Českých Budějovic až po soutok s Labem u Mělníka v roce 2020 došlo k postupnému oživení. Podle údajů ze státního podniku Povodí Vltavy roste každoročně významně ukazatel proslavenosti, tedy počtu plavidel, které proplouvají plavebními komorami, na horním toku Vltavy od Českých Budějovic po Orlík.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno