Asociace výstavářských firem sídlící v Brně letos slaví 30 let. Tradice brněnského veletržnictví je ještě delší. Fax, internet, e-mail ani umělá inteligence neotřásly tímto oborem tak jako covidová epidemie. I tuto katastrofu se však podařilo výstavářům a organizátorům akcí překonat. Všude po světě roste poptávka po „zlatých českých ručičkách“. Právě naši „stavitelé“ mají ve světě skvělou pověst co se kvality i ceny týče. Český výstavářský průmysl se však potýká s nedostatkem lidí.

Část pracovníků se v době covidu začala věnovat jinému oboru a zpět se nevrátila. Kvalitní řemeslníci, kteří rozumí výstavářství, zároveň stárnou a nové se nedaří školit dostatečně rychle. Pro tento obor v Česku neexistují školy nebo metodické učební postupy. Pracovníky si proto musí „vyškolit“ sami zaměstnavatelé.  „Chybí nám dostatek kvalitních pracovníků. U mimoevropských veletrhů využíváme místní pracovní sílu, v Evropě se však něco takového nevyplatí,“ vysvětluje ředitel Asociace výstavářských firem ČR Jiří Carda.

Podle aktuálního průzkumu světové výstavářské asociace UFI očekávají firmy podnikající ve výstavnictví průměrně 15% nárůst letošních tržeb. Nejrychleji rostoucími trhy jsou přitom Spojené arabské emiráty, Saúdská Arábie nebo Indie. Největší světové výstavy zatím stále hostí Hannover, Frankfurt, Düsseldorf, Milano, Barcelona, Las Vegas, Tokio nebo Šanghaj. V posledních letech však prošly velkou změnou některé asijské trhy. „Když jsem před 20 lety navštívil Saúdskou Arábii, musel jsem se asi 3× dostavit na ambasádu, abych dostal vízum. Trvalo měsíce, než se mi podařilo vše vyřídit. Dnes stačí elektronicky vyplnit jeden formulář. Tyto země se výstavnictví více otevírají – pořádají veletrhy a vytvářejí čím dál lepší podmínky pro vstup zahraničních návštěvníků a vystavovatelů,“ komentuje Carda.

V areálech po celém světě rozprostírajících se na ploše až 480 000 m2 se odehrávají výstavy strojírenské či zemědělské techniky, vojenského sektoru, lodní či železniční dopravy, automobilového průmyslu, mobilních aplikací, ale třeba také hudebních nástrojů, knih, bytového textilu, papírnictví a kancelářských potřeb nebo hodinek a šperků. „V posledních letech se struktura veletrhů výrazně proměnila. Rychle rostoucími obory jsou momentálně solární fotovoltaika, recyklace nebo vše kolem ekologie a udržitelnosti. Veletrhů s těmito tématy je teď po světě velké množství. Naopak počítače a IT technika se přesunula do online prostoru. Ubylo také akcí z automobilového odvětví,“ vysvětluje Milan Baše, výkonný ředitel společnosti MIBA s.r.o., která se věnuje stavbě výstavních expozic.

Trendem posledních let je podle výstavářů recyklovatelnost připravovaných expozic. Vyrobený stánek má totiž často životnost jedné výstavy. Veletrhy tak v minulosti vytvářely velké množství odpadu. Dnes se firmy snaží využívat materiály, které lze použít vícekrát. „Veletržní správy pokládají při každém veletrhu do uliček koberce. Ty se dříve vyhazovaly, protože pro ně neexistovalo další využití. Dnes už existuje technologie, která dokáže koberce recyklovat,“ dodává Carda.

Veletrhy stále patří mezi důležitý prezentační i prodejní kanál. Společnosti vystavující na českých akcích investují do svých expozic i milionové částky. Výrobní hodnota stánků na zahraničních veletrzích se podle Milana Baše pohybuje v rozmezí od 30 000–1 000 000 eur. Změnou v posledních letech musely projít i firmy, jež stánky vytvářejí. Kvůli přísným epidemiologickým opatřením, která na dva roky zastavila pořádání veškerých výstav, přišly o řadu zaměstnanců a dodavatelů, již se rychle přeorientovali na jiný sektor. „Nedostatek pracovní síly nás donutil provést řadu změn. Vytvořili jsme profesionální HR oddělení a důsledně se začali věnovat náboru nových zaměstnanců. Ne všechny firmy se dokázaly takto rychle přizpůsobit,“ shrnuje Baše. Na rozdíl od covidu, s jehož dopady se některé výstavářské firmy potýkají dodnes, současná geopolitická situace na tento obor nijak výrazně nedopadá. „Zrušilo se několik velkých veletrhů na Ukrajině, kam jezdili také čeští vystavovatelé. Šlo zejména o akce orientované na zemědělství. Rusko je v oblasti výstav dlouho mimo světové dění. Veletrhy tam jsou, ale fungují pouze v rámci vnitřního trhu,“ doplňuje Carda.

Asociace výstavářských firem ČR, která hájí zájmy společností, jež vytváří expozice na českých i světových veletrzích nedávno spojila síly se Společenstvem organizátorů veletržních a výstavních akcí ČR. Firmy si od tohoto kroku slibují, že díky větší síle dosáhnou na lepší vyjednávací pozici ve vztahu ke státu a většího zviditelnění oboru.

Asociace výstavářských firem ČR (AVF) je profesním sdružením výstavářských firem v ČR, které se zabývají návrhy a realizací veletržních a výstavních stánků a expozic. Členy asociace, která vznikla v roce 1994 a rovnou vstoupila i do asociace světové, je 18 největších firem působících v oboru, jež představují 75 % trhu. Svou pozici AVF ČR posílala zejména v období covidové pandemie, kdy bojovala za své členy a dokázala pro ně vyjednat podporu od státu. Letos AVF ČR slaví 30. výročí od založení.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno