Až 96 procent balení kuřecích prsou privátních značek supermarketů na českém trhu je zasaženo nemocí. S takovou informací přišel průzkum, který provedl spolek OBRAZ – Obránci zvířat v pobočkách devíti obchodních řetězců  po celé České republice. Průzkum proběhl i na Vysočině, testováno bylo například Tesco v Jihlavě, Billa v Třebíči nebo Albert v Pacově. Ve všech prodejnách byla objevena nemoc bílých vláken na mase.

Nemoc bílých vláken poznáte podle bílých tukových pruhů na mase, které jsou viditelné pouhým okem. Tuková vlákna se tvoří u přešlechtěných kuřat kvůli extrémně rychlému růstu místo svaloviny. Maso s bílými pruhy ztrácí svoje výživové hodnoty, obsahuje totiž o 224 procent více tuku, o 10 procent více kolagenu a o 9 procent méně bílkovin. Obránci zvířat upozorňují, že kvalita masa jde v tomhle ohledu ruku v ruce s utrpením zvířat.

Supermarkety nabízí svým zákazníkům maso z přešlechtěných a nemocných kuřat. Tato plemena jsou vyšlechtěna k co největšímu a nejrychlejšímu růstu, až jim místo svalů roste tuk. Jejich život je krátký a plný utrpení. Nepřirozená rychlost růstu si vybírá krutou daň ve formě nejrůznějších zdravotních problémů a nemocí, včetně nemoci bílých vláken, se kterou se v supermarketech zákazníci setkávají naprosto běžně,“ vysvětluje Radim Trojan, koordinátor kampaně Rychlokuřata ze spolku OBRAZ.

Podle výsledků průzkumu se nemoc bílých vláken průměrně vyskytuje u téměř 96 procent balení kuřecích prsou privátních značek napříč obchodními řetězci. Nejhůře je na tom Kaufland se svými značkami Purland a K-Jarmark a Penny se svou značkou Dobré maso, u kterých se nemoc bílých vláken vyskytuje dokonce ve více než 97 procentech balení. Ale ani u ostatních řetězců to není o moc lepší – Billa 96, 5 procenta, Lidl 96, 4 procenta, Tesco 95, 3 procenta. Z testovaných značek dopadlo nejlíp Sklizeno s výsledkem 83, 3 procent pozitivních vzorků.

Supermarkety v Česku nenabízejí kvalitní potraviny. Kuřecí maso rozhodně není výjimkou. Špatná kvalita je pak v tomto případě přímo spojena s utrpením zvířat,“ uvádí šéfkuchař pražské restaurace Spojka Karlín Ondřej Panoš.

Zákazníci si zaslouží vědět, že reklamní slogany a obrázky šťastných a zdravých kuřátek jsou jen marketingový trik. Realita vypadá jinak. Supermarketům nezáleží na zvířatech ani na kvalitě nabízeného zboží. Mezi zákazníky jsme se setkali s pozitivními reakcemi na naši kampaň. Provedli jsme anketu, ve které zákazníci často zmiňují, že odteď budou více přemýšlet o tom, co kupují,“ hodnotí start kampaně Trojan.

Průzkum byl proveden v 259 prodejnách devíti obchodních řetězců s pobočkami po celé republice. Celkem bylo vyhodnoceno 2255 balení kuřecích prsou, z nichž v 95,7 procentech případů byla odhalena nemoc bílých vláken. Podrobnější popis toho, jak průzkum probíhal, OBRAZ zveřejnil na webu www.nemocnataliri.cz

Zveřejnění výsledků průzkumu kvality kuřecího masa nabízeného supermarkety je součástí kampaně Rychlokuřata, kterou spolek OBRAZ vede od léta minulého roku. Jejím cílem je, aby se obchodní řetězce, restaurace a další potravinářské firmy připojily k závazku ECC (European Chicken Commitment), který definuje nové standardy pro chov kuřat. Ve Francii, Německu i v Polsku firmy tento závazek přijímají. U nás tak zatím z obchodních řetězců učinily pouze Trefa, Terno a Konzum Ústí nad Orlicí nebo třeba restaurační síť Bageterie Boulevard.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno