Studenti se letos již popatnácté utkají v tvorbě vzorového vydání spotřebitelského časopisu pro mládež, a to v rámci soutěže Spotřeba pro život. Tento rok musejí prokázat své znalosti v jednom z největších trendů současného marketingu – influencer marketingu, který je stále oblíbenějším způsobem k propagování značky, služeb anebo produktů. Ne vždy je ale tento marketing autentický, což může vést i k zavádějícím a nepravdivým doporučením. Jak se neztratit v záplavě „dobře“ míněných rad, návodů a recenzí? S tím by měli vrstevníkům pomoci právě účastníci soutěže vyhlášené spotřebitelskou organizací dTest na téma Influenceři a jejich vliv na (nejen) nákupní chování. Vítězné týmy se za odměnu podívají do sídla Evropského parlamentu.
Influenceři dnes využívají veškeré komunikační kanály, zejména však sociální sítě. Kdo ale jsou? Čím se živí?
Sociální sítě umožňují v reálném čase a zdarma oslovit fanoušky na celém světě. Není tak divu, že za světovými influencery stojí až desítky milionů obdivovatelů. I čeští influenceři mají statisíce sledujících, a stávají se tak vzory pro velké množství zejména mladých lidí. Ovlivňují jejich názory, chování, vzhled, ale také to, čím se obklopují.
Ne vždy si fanoušci uvědomují, že v řadě případů jde o placenou spolupráci. „Influenceři tak nemusejí propagovat zboží, které jim vyhovuje, nýbrž zboží obchodníků, kteří jim za propagaci platí. To je pak zdrojem jejich obživy. Zatímco placená reklama musí být náležitě označena, vystupování influencerů není označeno jako reklama, a může tak vypadat autenticky,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest,
Soutěžící se tak mohou zaměřit nejen na to, co vlastně influenceři „prodávají“ a jakým způsobem ovlivňují nakupování konkrétních výrobků či služeb, ale i na to, zda placenou spolupráci přiznávají. Jsou soutěžící či jejich vrstevníci influencery ovlivňováni a nakupují podle nich? Jaké výrobky či služby nejčastěji? V časopise se lze také věnovat tomu, zda by například neměla být zřetelně označena jakákoliv placená spolupráce, a také tomu, jaká další rizika jsou se sledováním influencerů spojena.
Soutěž Spotřeba pro život vyhlašuje dTest pro studenty gymnázií a středních škol, vyšších odborných škol a žáky odborných učilišť, mohou se jí ale účastnit samostatně i studenti a žáci zapojení do různých forem mimoškolních odborných aktivit. Každý soutěžní kolektiv reprezentuje tříčlenný redakční tým a koordinátor z řad dospělých. Letošní patnáctý ročník se pro soutěžící otevřel 1. února 2023.
Soutěží se v tvorbě vzorového vydání spotřebitelského časopisu pro mládež. „Studenti v něm zužitkují vlastní zkušenosti s daným tématem, mohou také zpracovat zajímavé rozhovory i různé průzkumy vč. toho, zda a jak influenceři informují o tom, s kým mají placenou spolupráci. Soutěžní časopis má mít v tištěné podobě formát A4, osm až dvanáct číslovaných stran obsahu a čtyři strany obálky,“ popisuje Eduarda Hekšová.
Zpracované časopisy mohou soutěžní týmy zasílat až do konce května tohoto roku. Poté odborná porota vybere pět soutěžních časopisů, jejichž autoři obdrží věcné ceny věnované vyhlašovatelem soutěže. První tři kolektivy získají spolu se svými koordinátory jako odměnu zájezd do sídla Evropského parlamentu ve Štrasburku či Bruselu. Každá zúčastněná škola obdrží zdarma předplatné tištěné verze časopisu dTest pro následující školní rok.
dTest vyhlašuje letošní ročník soutěže pod záštitou Českého telekomunikačního úřadu a kvestora Evropského parlamentu Marcela Kolaji. Více informací o soutěži najdete na www.spotrebaprozivot.cz.
Převzato z dTestu: www.dtest.cz/clanek-10007/dtest-studenti-poradi-spoluzakum-s-nastrahami-influencer-marketingu