Namísto čísla účtu v internetovém či mobilním bankovnictví stačí zadat číslo mobilního telefonu příjemce platby. Umožní to nová služba Platby na kontakt, kterou spouští šestice bank: Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka a Raiffeisenbank. Moneta a UniCredit Bank službu spustí v příštím roce. Usnadní se tak tuzemské transakce mezi lidmi. Klienti se musí do služby aktivně přihlásit a spárovat své telefonní číslo s bankovním účtem. Maximální výše platby je zatím pět tisíc korun. Registr čísel provozuje Česká národní banka.

„Služba je pro všechny fyzické osoby nebo osoby samostatně výdělečně činné, které se do nové služby aktivně přihlásí. Přinášíme tak další zjednodušení při posílání peněz mezi lidmi,“ říká Monika Zahálková, výkonná ředitelka České bankovní asociace.  

Průzkum: Téměř dvě třetiny lidí Platby na kontakt využijí

Většina klientů preferuje platbu na číslo mobilního telefonu především kvůli jednoduššímu a rychlejšímu vyplnění. Část z nich také považuje dohledání čísla mobilního telefonu za snazší. Vyplývá to z průzkumu[1] společnosti Ipsos pro Českou bankovní asociaci. Na posílání maximální částky, tedy pěti tisíc korun, by Platby na kontakt využívalo přes čtyřicet procent dotázaných. Čtvrtina lidí by novou službu využívala na převody do jednoho tisíce korun. Novinka má také zmírnit riziko omylů při zadání špatného čísla účtu příjemce. Zkušenost se spletením čísla bankovního účtu má téměř čtyřicet procent lidí.

Registr telefonních čísel provozuje Česká národní banka

Lidé se ke službě musí aktivně přihlásit prostřednictvím jejich vlastní banky. Čísla pak budou registrovaná v České národní bance.

„V registru, který provozuje ČNB, je možné uchovávat k jednomu číslu účtu více telefonních čísel, například u společného účtu manželů. Naopak k jednomu telefonnímu číslu nelze přiřadit více čísel účtů. Platbu na kontakt je možné zadat pouze v českých korunách. Maximální limit jedné platby je 5 tisíc korun, minimální částka je jedna koruna,“ uvedl Jan Schmidt, ředitel sekce řízení rizik a podpory obchodů ČNB.

Telefonní čísla nezařazená do registru ČNB nebudou moci platbu na kontakt přijímat. Peníze tedy z účtu neodejdou. Před odesláním platby se zobrazí název účtu příjemce, zpravidla jméno a příjmení. Maximální výše částky je omezená na pět tisíc korun, a to z důvodu bezpečnosti. Není ale vyloučeno, že by se částka v budoucnu mohla zvýšit.

Inovace pomůže k omezení chyb

Klienti se často pletou při vyplňování čísla bankovního účtu nebo kódu banky. Odeslané peníze tak v horším případě mohou skončit na jiném účtu. V lepším případě se transakce neuskuteční. Platby na kontakt tak kromě dalšího urychlení platebního styku pomohou i k omezení takových omylů.

Bezpečnost na prvním místě

Celý systém je zabezpečený na nejvyšší úrovni stejně jako kterékoli jiné platby. Bezpečnost je pro ČBA i ČNB na prvním místě, a proto je na zabezpečení všech transakcí kladen nejvyšší důraz. Česká bankovní asociace a Česká národní banka spolupracovaly na přípravě registru, který ČNB spravuje. Službu samotnou pak provozují zapojené banky.

Počet klientů používajících mobilní bankovnictví výrazně roste

V posledních letech banky sledují strmý nárůst klientů, kteří používají mobilní bankovnictví. Od počátku roku 2019 do poloviny letošního roku vzrostl jejich průměrný počet o 110 %. Platby na kontakt také usnadní menší převody peněz do pěti tisíc korun, které klienti ve většině případů provádějí právě prostřednictvím mobilního bankovnictví.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno