Velikonoční svátky se pojí, stejně jako jakékoliv jiné svátky, se zvýšenou nehodovostí. Lidé více cestují, protože navštěvují příbuzné, na silnice vyjíždí sváteční řidiči a bohužel do provozu vyjíždí ve zvýšené míře i řidiči, kteří se před jízdou posilnili alkoholem. Častým důvodem pro zvýšenou nehodovost je také nepřiměřená rychlost, protože řidiči často nepřizpůsobí rychlost zvýšenému provozu na silnicích ani aktuálním povětrnostním podmínkám.

O Velikonocích na silnicích buďte ostražití a vyvarujte se alkoholu před jízdou, připomíná Besip

Řidiči pod vlivem alkoholu nebo drog častěji porušují rychlost, nepřizpůsobují styl a rychlost jízdy aktuálním podmínkám a často vědomě porušují pravidla silničního provozu. „Běžně tvoří poměr řidičů, kteří byli pod vlivem alkoholu zhruba 5 % ze všech viníků dopravních nehod, o Velikonocích toto číslo stoupá na dvojnásobek. Typickým scénářem tragických nehod je vyjetí mimo komunikaci a vjetí do protisměru. Nemusí přitom jít jen o průjezdy zatáček, ale také o přímé úseky. Řidiči pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek také častěji nevyužívají bezpečnostní pás,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. 

V roce 2022 bylo v období velikonočních prázdnin (tj. od Zeleného čtvrtka do Velikonočního pondělí) evidováno celkem 1 142 nehod při nichž 4 osoby utrpěly smrtelné zranění, 17 jich bylo zraněno těžce a 240 lehce. Loňský rok byl po předchozích dvou letech dotčených protipandemickými omezeními pohybu prvním neovlivněným. Z nehodových dat je zřejmé, že se počet nehod v daném období přibližně navrátil k míře nehodovosti z předchozích let, přestože se jedná o nehody, které mají spíše méně závažné následky na její účastníky.

Podle zatím předběžných dat policie ČR bylo v důsledku dopravních nehod na českých silnicích za první tři měsíce letošního roku usmrceno 104 osob, meziročně o 11 více. Je to navíc nejvíce za 7 let.  „Letošní sezóna se podle statistik na silnicích zatím nevyvíjí vůbec dobře. Pokud chceme tragickým nehodám předcházet, je zásadní vyhnout se alkoholu, nejezdit vysoce nepřiměřenou rychlostí a po zimě také dávat větší pozor na cyklisty a motorkáře. Těch v provozu stále přibývá a je důležité sledovat jejich pohyb nejen před sebou, ale také ve zpětném zrcátku. V případě střetů s cyklisty jsou rizikové hlavně křižovatky na silnicích nižších tříd. Motocykly zase řidiči mohou přehlédnout při najíždění na hlavní komunikaci z vedlejší nebo při odbočování vlevo. Na druhé straně ale cyklisté i motorkáři musí dodržovat pravidla silničního provozu a chovat se pro řidiče aut čitelně,“ upozornil Neřold.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno