Lokální produkty zažívají v době zdražování potravin výrazný zájem. Aktuální data z Tišnovska ukazují, že u místních farmářů a regionálních prodejců již nyní nakupuje pětina lidí, ale zájem nakupovat jejich produkty na trzích by mělo 82 % žen a 72 % mužů. Posílení nedostačující kapacity trhů tak je pro Tišnovsko nyní značnou příležitostí.
Lidé, kteří se na trhy dostat nemohou, se mohou napřímo spojit s třemi desítkami regionálních zemědělců prostřednictvím Adresáře farmářů, kteří do něj po vzniku Živého regionu na Tišnovsku přibyli.
Sociologický výzkum v rámci projektu Živý region navíc na Tišnovsku odhaluje velký zájem o místní potraviny a další produkty. Analýzy sociologů ukazují, že až tři pětiny lidí zde někdy nakupují u lokálních producentů a více jak polovina má zájem o pravidelný odběr bedýnek lokální zeleniny, které rychlému zdražování cen potravin lépe odolávají, neboť jsou zákazníky předplácené na delší období.
Celkem 77 % lidí na Tišnovsku by si přišlo nakoupit na pravidelné farmářské trhy či k pojízdným stánkům v jejich obci, pokud by k tomu měli příležitost. V Tišnově sice trhy se zeleninou a ovocem na náměstí probíhají, lidé by ale ocenili především skutečně místní produkci pěstovanou bez použití pesticidů, která se na trzích zatím příliš nevyskytuje. Původ a kvalita potravin nejsou lhostejné 70 % respondentů. Přes tři pětiny dotázaných obyvatel Tišnovska si doma dokonce pěstuje či vyrábí nějaké vlastní potravinové produkty, typicky například vejce nebo med.
Lidé na Tišnovsku v aktuálním výzkumu zároveň vyjádřili zájem o propojenou informační platformu, která by přinesla souhrn informací o lokálních producentech potravin a nabídce jejich produktů.
Aktuální sociologické šetření projektu Živý region navazuje na několik nedávno proběhlých výzkumů na obdobné téma a upřesňuje jejich výsledky, které rovněž vypovídají o rostoucím zájmu o lokální a k přírodě šetrně pěstované produkty.
Katarína Šlepkovská, vedoucí projektu Živý region a manažerka Impact Hub Innovation, říká:
„Čísla jasně dokládají, že jsou si lidé na Tišnovsku vědomi hodnoty lokálních surovin z udržitelného zemědělství. Spotřebitelský průzkum tak také dokázal, že se nesnažíme o nějakou abstraktní pozitivní změnu, ale o pokrok, který je podle místních žádoucí. Podporovat symbiózu a spolupráci pěstitelů, dodavatelů i obyvatel v souladu s konceptem BIO regionu je smysluplná mise, do které chceme dále zapojovat maximum aktérů – od dětí až po veřejnoprávní zástupce.“
Michal Bajgart, vedoucí kampaně za Živý region Hnutí DUHA, říká:
„Pro letošek by lidé na Tišnovsku ocenili trhy s výrazně pestřejší nabídkou skutečně místních plodin a produktů z farem, gastro zážitky i celodenním kulturním vyžitím. Stejně tak mají lidé zájem o webovou platformu, která by sloužila i těm, kteří se na trh jinak nedostanou. Ukazují to nejen data nového sociologického šetření, ale i naše dlouhodobá spolupráce se spotřebiteli, zemědělci i obcemi v regionu prostřednictvím Adresáře farmářů. A když to jde na Tišnovsku, půjde to i jinde.“