Účastníkům služeb mobilního operátora O2 se v nedávné minulosti stávalo, že na svém vyúčtování nalezli položku za službu, kterou si neobjednali. Způsobovalo to nastavení služeb m-platba u tohoto operátora, které umožňovalo různým aplikacím, s jejichž poskytovateli měl operátor O2 smlouvy, zajistit si často jen nevědomým kliknutím účastníka „objednávku“ služeb. Poskytovatelé těchto služeb si pak ve vyúčtování mobilního operátora O2 účtovali za nechtěné a vědomě neobjednané služby peníze od účastníků. Tato praxe již zřejmě ustává, přesto by spotřebitelé měli být obezřetní a zvážit úplné vypnutí služeb m-platba.

Bezplatná služba dTestu VašeStížnosti.cz, která pomáhá spotřebitelům řešit stížnosti na podnikatele, evidovala v roce 2022 několik set stížností na vyúčtování mobilního operátora O2, ve kterých se objevovaly neobjednané položky třetích stran, například společností INNOVATIVE MOBILE SOLUTIONS S.L. (Španělsko); Mobile-Maestro (Nizozemí); DIMOCO Europe GmbH (ČR); Content for Mobile (Kypr); InfinitePlus SAS (Francie); Wireless works (USA); a dalších. dTest předpokládá, že se mu podařilo zachytit jen část z velkého množství takových nechtěných objednávek. „Spotřebitelé většinou netušili, že se kliknutím na reklamu nebo na aplikaci stali zákazníky těchto neobjednaných služeb. Teprve až z vyúčtování zjistili, že se stali obětí podivného schématu, ve kterém mobilní operátor O2 vybíral pro třetí strany peníze,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest a pokračuje: „Nepochybujeme o tom, že existuje celá řada nepozorných účastníků, kteří stále platí a o problému nevědí.“

Pokud si spotřebitel u mobilního operátora O2 stěžoval, dostávalo se mu slušné, ale nekompromisní odpovědi: „Jedná se o standardní formu online předplatného, které bylo pořízeno pomocí platby přes internet na Vašem čísle. U některých těchto plateb se mohlo stát, že ji provedete kliknutím na reklamní banner na nějakém webu. O2 v tomto případě je pouze zprostředkovatelem platby a nikoli její příjemce. Nelze tak reklamaci řešit u nás, ale bude zapotřebí se obrátit přímo na poskytovatele, u kterého byla platba provedena…

Paradoxní na celé situaci bylo, že se do ní dostávali pouze účastníci mobilního operátora O2. Vodafone i T-Mobile totiž u svých m-plateb vyžadovali od potvrzení formou odeslání SMS ze strany účastníka, čímž zcela předešli nevědomému objednávání. „Velké množství stížností na mobilního operátora O2 v naší službě VašeStížnosti.cza reportáž pořadu Černé ovce České televize, která se zabývala tímto problémem, vedla v poslední době ke změně ověřování m-plateb u tohoto mobilního operátora,“ vysvětluje Eduarda Hekšová a doplňuje: „Přesto by spotřebitelé měli aktivně kontrolovat svá vyúčtování a v případě nejistoty mohou u svého čísla m-platbu zakázat.“

Blokaci platby přes internet je možné provést v internetové samoobsluze, telefonicky nebo na pobočkách jednotlivých mobilních operátorů. „Před jejich zákazem zvažte, zda m-platby využíváte. M-platby jsou totiž někdy užitečné, protože prostřednictvím této služby je možné zasílat dárcovské SMS nebo si zakoupit jízdenku na městskou dopravu,“ konstatuje Eduarda Hekšová a uzavírá: „Žádná služba by však neměla vést k nevědomému objednávání. Taková praktika je nepřípustná a v budoucnu by byla dobrým kandidátem na hromadnou žalobu.“

Pokud jste ze svého vyúčtování zjistili, že platíte třetí straně za neobjednanou službu, řešte to okamžitě. Spotřebitelé se také mohou pro radu a konzultaci obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.

Převzato z dTestu: www.dtest.cz/clanek-9983/dtest-neobjednane-sluzby-tretich-osob-uctovane-pres-o2

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno