Česká obchodní inspekce (ČOI) zveřejnila další benzínové stanice, které pokutovala za nekvalitní palivo. Z těchto údajů Kverulant.org sestavuje každé čtvrtletí svoji mapu. Pravidelné adresné zveřejňování výsledků kontrol benzínek je především Kverulantova zásluha, když se mu před lety podařilo změnit letitou praxi ČOI, která utajovala totožnost čerpací stanic prodávajících špatné palivo. Podpořte za to Kverulanta darem.

Změna k horšímu

ČOI loni odebrala na tuzemských čerpacích stanicích celkem 2 542 vzorků pohonných hmot. Stanoveným jakostním požadavkům nevyhovělo 12 vzorků (0,5 %). ČOI uložila zákaz prodeje na 29 360,71 litrů pohonných hmot v hodnotě 1 057 070,89 korun. Ve srovnání s rokem 2022 došlo ke zlepšení, kdy v roce 2022 z 2 545 odebraných vzorků jich jakostním požadavkům nevyhovělo 18 (0,7 %). To se však po 1. lednu 2024 změnilo. K horšímu.

Více biosložky od ledna 2024

V roce 2022 bylo z odebraných vzorků benzinu špatných jen 0,5 % a v roce 2023 dokonce jen 0,4 %. Tento pozitivní trend se však s navýšením obsahu biosložky v benzinu z 5 % na 10 % změnil. Od ledna do konce srpna 2024 odebrala ČOI celkem 658 vzorků nejběžnějšího benzinu SUPER BA-95. Z toho bylo 11 vzorků nevyhovujících, špatných tedy bylo 1,7 %. To je zhoršení o jeden řád. Navíc proti červenci bylo v srpnu zaznamenáno zhoršení u odebraných a kontrolovaných vzorků motorových benzinů z 1,4 % na 2,3 %. Je zřejmé, že tento nárůst zachycení nekvalitního paliva souvisí s navýšením obsahu biosložky v benzinu z 5 % na 10 %.

Častým přestupkem, za který byla uložena pokuta, bylo překročení limitu pro obsah kyslíku v benzinu. Takto byla pokutována například pumpa IROMEZ v Pelhřimově a čerpací stanice v areálu ČSAD ve Slavičíně. Tam palivo 95 Super nevyhovělo v ukazateli jakosti „Kyslíkaté látky a kyslík – ethanol“, kdy zjištěná hodnota činila 6,9 % V/V, přičemž maximální hodnota je podle ČSN 5,21 % V/V. To byl rozdíl 1,69 V/V. Objemový zlomek (V/V) vyjadřuje podíl objemu rozpuštěné látky na objemu celé směsi.

V listopadu 2024 Česká obchodní inspekce odebrala a kontrolovala celkem 87 vzorků motorových benzinů. Z tohoto počtu odebraných a kontrolovaných vzorků nesplnily 2 vzorky jakostní požadavky příslušné technické normy. Oba vzorky nevyhověly v jakostním parametru „ethanol“, kdy naměřená hodnota tohoto jakostního parametru v prvním případě byla 7,47 % V/V a v druhém 8,41 % V/V (maximální hodnota při zahrnutí nejistoty měření je 5,21 % V/V), a dále v jakostním parametru „celkový obsah kyslíku“, kdy naměřená hodnota tohoto jakostního parametru v prvním případě byla 3,25 % m/m a v druhém 3,28 % m/m (maximální hodnota při zahrnutí nejistoty měření je 2,81 % m/m).

Více biosložky, méně energie, vyšší spotřeba

Pro zákazníka je nejvýhodnější benzin neobsahující kyslík, složený pouze z uhlovodíků, protože má největší výhřevnost. Biosložka, v benzínu líh, tedy ethanol, ve své struktuře obsahuje kyslík, který sice podporuje lepší prohoření směsi a obecně vzato tak vznikne menší množství škodlivých látek, ale snižuje jeho výhřevnost. Je-li obsah kyslíku v benzinu vyšší, než povoluje norma, je nutné to hodnotit jako poškozování zákazníka, který při nákupu dostává méně energie, což se projeví větší spotřebou paliva.

Vládní sliby

Vláda počátkem března 2022 avizovala zastavení přimíchávání, ale ve skutečnosti byla zrušena jen jedna část povinnosti, kterou distributoři pohonných hmot mají. Hned za škrtnutým paragrafem totiž v zákoně na ochranu ovzduší následuje další, který jim ukládá povinnost snižovat emise skleníkových plynů o 6 % oproti roku 2010, a to bez biopaliv nejde. V lednu 2024 se situace ještě zhoršila. Většina čerpacích stanic začala na místo benzinu E5 obsahující jen 5 % biosložky prodávat benzin E10, který obsahuje biosložky dvakrát tolik. E10 poškozuje většinu automobilů vyrobených před rokem 2005. I proto Kverulant svůj boj proti biopalivům nevzdává. Bojujte proti nim s námi finanční podporou našeho úsilí.

Zdražení

ČTK v půlce prosince 2024 uvedla, že premiér Fiala (ODS) a ministr životního prostředí Hladík (KDÚ–ČSL) v půlce prosince 2024 deklarovali, že ČR bude v EU usilovat o odklad a úpravu nového systému emisních povolenek EU ETS II minimálně na rok 2028. Podle současných plánů by systém, který má obchodování s povolenkami rozšířit i na silniční dopravu, měl platit od roku 2027. Podle odborníků na dopravu, které Kverulant oslovil, bude zavedení emisních povolenek znamenat nárůst cca 4 korun na litr nafty i benzinu. Připomeňme si, že EU ETS II bylo odsouhlaseno v prosinci 2022 za českého předsednictví v Radě EU. Vládní představitelé tehdy považovali dosažení dohody v ohledu úprav systému pro obchodování s emisními povolenkami za obrovský úspěch českého předsednictví. Marian Jurečka (KDÚ-ČSL), který byl tehdy pověřen vedením Ministerstva životního prostředí České republiky, k tomu uvedl: „Od počátku jsme chtěli vyváženou dohodu o změnách systému obchodování s emisními povolenkami a Sociálním klimatickém fondu dotáhnout ještě za našeho předsednictví. To, že se to podařilo, je obrovský úspěch. Umožní nám to splnit klimatické cíle v hlavních hospodářských odvětvích a zároveň zajistit, aby byli při přechodu na novou klimatickou politiku účinně podporovány nejzranitelnější domácnosti a malé podniky.“

Špatné vlastnosti E10

Špatných vlastností benzinu E10 je hned několik. Vzhledem k vysokému obsahu kyslíku (35 %) má ethanol ve srovnání s benzinem podstatně nižší výhřevnost. To samo o sobě způsobuje vyšší spotřebu. Benzin E10 je také špatně skladovatelný a je tak použitelný jen asi tři měsíce od výroby. Problém je v tom, že ethanol na sebe váže vodu. Pro ty, kteří podobně jako motorkáři odstavují vozidla na zimu, to bude zdroj velkých problémů. Nechají-li v nádrži benzin, hrozí jim, že na jaře nenastartují. Ještě horší to bude, pokud nebude nádrž dotankována až po okraj a do benzinu se bude dostávat vzdušná vlhkost. Dalším problémem je skutečnost, že líh rozežírá pryžové součásti palivové soustavy a způsobuje korozi.

Řešením je tankovat drahé vysokooktanové benzíny. Ty obsahují namísto lihu ethyl terc butyl ether (ETBE) vyráběný z ethanolu. Oproti ethanolu má menší tendenci vázat vzdušnou vlhkost a zvyšovat tenzi par paliva. Vyšší tlak par může způsobovat obtížný či nemožný start vozidla za nízkých teplot a snížený výkon studeného motoru.

Obecně lze konstatovat, že E10 poškozuje většinu automobilů vyrobených před rokem 2005. Najdou se ale i výjimky, kde je situace ještě horší. Například modely Alfa Romeo se zážehovými motory vyrobenými do konce roku 2010, s výjimkou modelů MiTo (všechny motory), Giulietta (všechny motory), 159 (1,8 16V, 1,8 TBi 16V a 3,2 JTS V6), Brera a Spider (1,8 TBi 16V a 3,2 JTS V6) a 8C.

Na stránkách Britské vlády si můžete vyhledat základní informace o tom, kterým dalším vozidlům E10 opravdu neprospívá. Stránky jsou bohužel v angličtině a neobsahují informace o opravdu všech vozech. Mimochodem Opel se v Británii jmenuje Vauxhall.

Nejvyšší pokuty

Nejvyšší pokutou z 25 naposledy uložených byla ta uložená společnosti Globus ČR, v.o.s., provozující čerpací stanici v Brně. Za opakované porušení jakosti motorové nafty jí byla uložena sankce ve výši 2 miliony korun. Další vysoké pokuty byly uloženy společnostem: ČS VOTAVA (500 000 Kč), ORLEN Unipetrol RPA s.r.o. (250 000 Kč), OMAR oil, s.r.o (200 000 Kč), UNION ROAD (170 000 Kč), RoBiN OIL s.r.o. (150 000 Kč) a PASOIL s.r.o. (150 000 Kč).

Jen pokuty v právní moci

Mapa a seznam byly aktualizovány 29. prosince 2024 a seznam je řazen dle data provedení kontroly. Uveřejnit lze jen ty pokuty, které jsou již v právní moci. Od provedení kontroly do nabytí právní moci to někdy trvá dlouho. Stává se, že provozovatel se proti rozhodnutí ČOI schválně odvolává jen proto, aby se na Kverulantův seznam dostal co nejpozději a pak poukazuje na to, že pokutu dostal už před dávnou dobou. Právě proto na seznamu najdete i pokuty, které byly uloženy za starší prohřešky.

Za mapou a seznamem čerpaček naleznete popis příčin a dopadů zjištěných závad pro motoristy. Ten byl sestaven ve spolupráci se Světem motorů a se serverem D-FENS. Další informace byly čerpány z odborného časopisu autoEXPERT.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno