Popularita volnočasových benefitů v letních měsících vytrvale rostla. Podle dat společnosti Edenred Češi utratili za kulturní a odpočinkové aktivity během července a srpna celkově o 22 % více než loni. Výrazný nárůst zaznamenal zejména segment kultury, který meziročně vyrostl až o 56 %. Útrata v benefitech za vstupné na hrady, zámky a muzea šla nahoru o sedminásobek. Lidé benefity častěji využívali k platbám za dětské tábory a další položky související s návratem do školy. Podle odborníků se Češi učí využívat benefity ve prospěch celé domácnosti.
Letošní prázdninová sezóna je u konce. Během července a srpna se výdaje domácností za rekreační i kulturní aktivity dlouhodobě zvyšují a ani v roce 2023 tomu nebylo navzdory dozvukům inflační krize jinak. Potvrzují to i útraty ve formě volnočasových benefitů; podle dat společnosti Edenred během letních prázdnin letos stoupl objem transakcí v segmentech kultury, odpočinku a sportu o 22 %. Právě benefity se čím dál častěji stávají nástrojem, jenž pomáhá ulevit rodinným rozpočtům. Kromě letních radovánek lze totiž tímto způsobem pokrýt třeba i náklady spojené s návratem dětí do školních lavic.
„K vyššímu objemu částek utracených za volnočasové aktivity letos bezpochyby přispěla inflace. Zároveň ale mluvíme i o novodobém trendu, kdy se zaměstnanci učí využívat benefity jinak než jen pro vlastní potřeby. Ukazuje se totiž, že volnočasové benefity jsou velmi efektivním nástrojem, jak omezit dopad zvýšených výdajů na rodinné finance. Naše data potvrzují, že se lidé na období prázdnin předem připravují a benefity si v první polovině roku šetří, aby je následně maximálně zužitkovali během letních měsíců,“ komentuje trend Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred.

Kultura, relax i dětské tábory
Největší nárůst popularity meziročně zaznamenaly benefity v oblasti kultury. Objem transakcí za nákup lístků a vstupenek v této oblasti stoupl ve srovnání s loňským létem o více než polovinu (56 %). Skokanem roku se staly hrady, zámky a muzea, kde využití volnočasových benefitů oproti minulému roku vzrostlo na více než osminásobek. Na pětinásobek loňských hodnot pak stouply útraty v předprodeji vstupenek na koncerty. V ostatních kategoriích byly nárůsty mírnější. O necelou třetinu stouplo využití benefitů v kinech, které dlouhodobě drží v oblasti kultury nejvyšší podíl, o 26 % pak vzrostly útraty v divadlech. Využití benefitů v zábavních parcích pro rodiny s dětmi naopak mírně kleslo.
Srovnání objemu plateb podle segmentu mezi roky 2022/23 (v %) | |
Kategorie | Nárůst/pokles |
Hrady a zámky, muzea | +726 % |
Předprodeje vstupenek | +412 % |
Dětské tábory | +52 % |
Plavání | +31 % |
Kina | +30 % |
Divadla | +26 % |
Lázně a wellness | +20 % |
Knihy | +19 % |
Cestování | +17 % |
Zábavní parky | -6 % |
Jazykové kurzy | -11 % |
Celkem | + 22 % |
Nerostl však pouze zájem o kulturu. V červenci a v srpnu Češi stále častěji uplatňovali své zaměstnanecké benefity i v dlouhodobě populárních kategoriích cestování a odpočinku. O 17 % více než v loňském roce utratili zaměstnanci za cestování, ať už se jedná o ubytování v hotelech nebo zájezdy. Populární byly v létě i lázně a wellness, kde útraty vzrostly o pětinu. Další významnou položkou, která zaznamenala v létě nárůst, jsou dětské tábory, za které lidé s pomocí benefitů utratili o polovinu (52 %) více. S rychle se blížícím koncem prázdnin také stouplo využití benefitů v oblastech souvisejících s návratem dětí do škol. O téměř pětinu více než v loňském roce utratili lidé za knihy, učebnice a pracovní sešity. Mírně naopak klesla obliba jazykových kurzů.
„Dlouhodobě se zasazujeme o to, aby zaměstnanci měli v rozhodování, jak své odměny uplatní, co největší volnost. Volnočasové benefity totiž v moderní společnosti platí především za důležitý nástroj sociální mobility. Lze je použít například na jazykové kurzy, ale i rekreační tábory pro děti. Stejně tak mohou pokrýt i skupinové sportovní aktivity s rodinou či přáteli,“ dodává Aneta Martišková.
▬▬
O společnosti Edenred CZ
Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café. O tom, jak benefity implementovat k co největší spokojenosti zaměstnanců, radí Edenred firmám na nově spuštěném Edenred Wellbeing Blogu.
Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.
Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).
V souladu s posláním skupiny vyjádřeným sloganem „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Posilují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě.
12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším.
V roce 2022 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 38 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.
Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.