Zatímco loňský rok přinesl historicky nejnižší počet úmrtí na českých silnicích, první měsíc nového roku byl spojen s velkým množstvím tragických dopravních nehod. Podle předběžné policejní statistiky přišlo na silnicích v lednu o život 41 lidí. Letošní leden se tak řadí mezi nejhorší za posledních 11 let. Mezi nehodami figuroval například i tragický střet osobního vozidla s vlakem, při němž zemřely dvě děti. Nejčastější příčinou smrtelných dopravních nehod dlouhodobě zůstává nepřiměřená rychlost, vjetí do protisměru, nevěnování se řízení a nedání přednosti.

„Letošní rok začal na silnicích bohužel velmi tragicky. Zatímco loni jsme i přes nárůst dopravy v období po Covidu dosáhli historicky nejnižšího počtu úmrtí v silničním provozu a dařilo se plnit průběžné cíle Strategie BESIP, první měsíc nového roku je velkým varováním a připomínkou toho, kolik zbytečných ztrát, včetně životů dětí, mladých lidí či seniorů dopravní nehody představují,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. 

Za loňský rok na našich silnicích zemřelo 454 lidí a dalších 1 734 jich bylo těžce zraněno. Mezi příčinami smrtelných dopravních nehod za loňský rok dominovala nepřiměřená rychlost. Druhou nejčastější příčinou nehod, při kterých umírali lidé, bylo nedání přednosti v jízdě a jízda po nesprávné straně vozovky. 

Nejčastější příčiny nehod a jejich závažnost v roce 2022:

Nepřiměřená rychlost –  160 úmrtí; 17 usmrcených na 1 000 nehod

Vjetí do protisměru  – 67 úmrtí; 27 usmrcených na 1 000 nehod

Nepozornost za volantem – 58 úmrtí; 4 usmrcení na 1000 nehod

Jízda pod vlivem alkoholu či návykových látek – 51 úmrtí; 10 usmrcených na 1 000 nehod

Nebezpečné přestupky zaznamenané policií v roce 2022:  

Překročení rychlosti – 141 042 (nárůst versus 2019)

Předjíždění v místě, kde je to zakázáno – 1 501 

Držení telefonu za jízdy – 30 819 (mírný nárůst versus 2019)

Řízení pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek – 6 413

Česká republika si dala za cíl na základě Strategie BESIP snížit počet obětí dopravních nehod do roku 2030 na polovinu oproti výchozímu stavu na začátku dekády. I proto Ministerstvo dopravy předložilo novelu zákona o silničním provozu. Ta zásadním způsobem zjednodušuje bodový systém a zpřísňuje sankce za nejzávažnější přestupky. Zavádí zároveň povinný preventivní program pro začínající řidiče, kteří se dopustí závažného porušení pravidel silničního provozu. Návrh také umožnuje řídit auto už od 17 let pod dohledem mentora. Novela má platit od roku 2024. Poslanecká sněmovna se vládním návrhem začne zabývat zřejmě v nejbližších týdnech.

„Základní pilíře novely – zpřehlednění bodového systému, delší zákazy řízení, přísnější sankce u nebezpečných přestupků  a řidičák na zkoušku pro začínající řidiče – jsou důležitými nástroji pro to, abychom systematicky snižovali počet úmrtí a těžkých zranění v silničním provozu,“dodal Neřold. Předcházet nejtragičtějším nehodám lze rovněž odstraňováním nehodových lokalit, například v místech srážek se stromy, zabezpečováním železničních přejezdů závorami a dalšími opatřeními zvyšujícími bezpečnost silniční sítě.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno