Při příležitosti Světového dne bez tabáku (31. 5.) Státní zdravotní ústav již poněkolikáté vyhlásil kreativní kampaň pro žáky 2. stupně ZŠ a víceletých gymnázií. Jejím cílem bylo, aby se žáci zamysleli nad tím, co je to nikotin, jak se získává, v jakých výrobcích se nachází, jaké účinky má na lidské tělo a v neposlední řadě také nad ekologickými dopady pěstování a zpracovávání tabáku, ale také výroby a následné likvidace ostatních produktů obsahujících nikotin.
Úkolem žáků bylo kreativně zpracovat výtvarné dílo nebo video na téma „Proč neužívat nikotinové výrobky“. Žáci se mohli zapojit do jedné z 3 kategorií:
- individuální výtvarné dílo
- skupinové výtvarné dílo
- krátké video (do 2 minut)
Do kampaně se zapojilo celkem 75 škol. V jejím průběhu jsme obdrželi 142 individuálních kreativních prací, 87 skupinových prací a 20 natočených videí. Vybrat nejlepší práce z každé kategorie tedy nebylo vůbec snadné.
Vzhledem k velkému zájmu zapojení škol do soutěže jsme vyhlásili také kategorii “Zvláštní cena”, do které jsme zařadili díla, která nás zaujala svou nápaditostí a kreativitou. Navíc jsme mimo umístění nejzajímavějších prací v jednotlivých kategoriích ocenili dalších 5 individuálních prací, 7 skupinových prací a 2 videa.
Na Facebooku Centra podpory veřejného zdraví SZÚ mohla veřejnost hlasovat, které dílo je nejvíce zaujalo. Problematika škodlivosti kouření vzbudila u žáků velký zájem a díky sdílení se podařilo rozšířit povědomí o této problematice mezi širokou veřejností.
O naší kampani „Nikotin víc bere, než dává“ se dozvědělo téměř 37 000 lidí a reagovalo na ni přibližně 6 000 uživatelů sociálních sítí.
Za účast v kreativní kampani všem moc děkujeme. Žáci odvedli obrovský kus práce a poděkování patří i učitelům, kteří je k tvorbě motivovali a podporovali v realizaci skvělých nápadů.
Oceňujeme snahu všech, a tak každý, kdo se kampaně zúčastnil, obdržel diplom za účast a pro 3 nejnápaditější díla z každé kategorie jsme navíc připravili i drobné ceny. Pro jejich třídy pak také zrealizujeme preventivní program „Dej si taky“ #dikynechci!“
Na závěr bychom chtěli říct, že všichni zvítězili už tím, že se do naší kampaně zapojili a pomohli rozšířit povědomí o dopadech tabáku a nikotinu mezi své kamarády, spolužáky, rodiče, učitele i širokou veřejnost. Děkujeme za velký zájem a těšíme se na další ročník!
Nejzajímavější díla si prohlédněte v krátkém videu:
Video přehrávač