V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (33 %), Hyundai (10 %) a Volkswagen (8 %). Jak je na tom český trh a jednotlivé značky z pohledu průměrných emisí oxidu uhličitého? Přinášíme srovnání 20 nejvíce registrovaných značek osobních vozidel v České republice, jejichž celkový tržní podíl představoval v uplynulém roce 95 %.
„V roce 2022 vzrostly meziročně průměrné emise CO₂ u nových osobních vozidel o 1,5 % na 138 g/km, dvanáct značek se dostalo pod tuto hranici. Lídrem mezi nejregistrovanějšími značkami v České republice v oblasti průměrných emisí CO₂ byl v uplynulém roce Renault se 123 g/km, následoval Peugeot 125 g/km a Suzuki 125 g/km, které neobhájilo první pozici z roku 2021. Z dvaceti uvedených značek jich sedm emise CO₂ meziročně snížilo, nejvíce Volvo, o 4,5 %, u kterého téměř každé 6. nově registrované osobní vozidlo bylo s externím dobíjením (10,5 % plug-in hybridní a 4,5 % bateriové elektromobily). Za meziročním růstem průměrných emisí stojí pravděpodobně více faktorů: ať se jedná o opětovný růst podílu SUV a terénních vozidel na 44,6 %, pokles podílu malých vozidel na 13,4 %, ale také stále velmi nízký podíl vozidel s nulovými lokálními emisemi, který je s 2 % ve srovnání mezi zeměmi Evropské unie jedním z nejnižších vůbec,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.
Vývoj emisí CO₂
U nově registrovaných osobních vozidel byly v roce 2022 evidovány průměrné emise oxidu uhličitého 138 gramů na ujetý kilometr, meziročně +1,5 %, vývoj v období 2010–2022 je uveden v grafu.
U nově registrovaných lehkých užitkových vozidel byly v roce 2022 evidovány průměrné emise oxidu uhličitého 217 gramů na ujetý kilometr, meziročně +1,4 %, vývoj v období 2010–2022 je uveden v grafu.
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., vytvořilo z dat Svazu dovozců automobilů novou interaktivní sestavu k emisím CO₂ nových osobních a lehkých užitkových vozidel, která je k dispozici na webu Čistá doprava https://www.cistadoprava.cz/emise-co₂/. Detailní informace o registracích nových osobních vozidel s alternativním pohonem jsou součástí zprávy zveřejněné 9. ledna 2023: „Alternativní paliva 2022: Více LPG vozidel a bateriových elektromobilů, zájem o CNG znovu klesl.“
Pozn. Průměrné emise CO2 použité ve výše uvedených přehledech jsou stanoveny normou, na základě jednotného testovacího cyklu. Reálné emise mohou být významně (pozitivně i negativně) ovlivněny jízdním stylem konkrétního řidiče a technickým stavem vozidla. Skutečné emise v reálném provozu pak dosahují obvykle vyšších hodnot mj. s ohledem na zatížení vozidla, atmosférické podmínky, profil trasy, intenzitu provozu apod.
Zdroj vstupních dat: SDA
Grafy a infografika: CDV