Ministerstvo školství chce do konce tohoto roku schválit nový Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a zahájit jeho zavádění do škol. Některé klíčové otázky jsou ale nedořešené, jak EDUin zjistil prostřednictvím dotazu na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. EDUin proto apeluje na MŠMT, aby v reformě dořešilo některé klíčové problémy. Jinak hrozí, že ji školy nebudou umět zavést a budou se jí bránit. Kompletní krátkou analýzu RVP ZV najdete zde.
Nové kurikulum má přispět k tomu, aby učitelé kladli větší důraz na kompetence a gramotnosti žáků. Dokument, tak jak byl zveřejněný před zapracováním připomínek, je ale v různých vzdělávacích oblastech podle EDUinu nejasný a nevyvážený. Zatím také nejsou známé ani klíčové navazující kroky, například způsob evaluace vzdělávacích výsledků žáků, kterých chce stát dosáhnout.
Jedním z cílů revize bylo redukovat vzdělávací obsah, tak, aby učitelé měli prostor zaměřit se na klíčová témata a učit je v souvislostech. Jak taková redukce učiva může vypadat, má NPI konkretizovat až prostřednictvím modelových školních vzdělávacích programů, které vybrané školy napíší a dají k dispozici ostatním. Modelové ŠVP ale zatím nejsou dopracované.
EDUin proto apeluje na ministerstvo školství, aby se klíčové problémy pokusilo vyřešit ještě před schválením RVP ZV nebo je ošetřilo v implementační fázi.
Slabé a silné stránky nového RVP ZV, rizika, která je potřeba ošetřit, a návrh řešení najdete tady.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Obávám se, že místo aby reforma dokázala pozdvihnout české vzdělávání jako celek, nakonec ji udělají jen některé školy a zbytek pojede ve starých kolejích, protože nebude mít jasno, co a jak by měl změnit.“
Lucie Slejšková, analytička EDUinu: „Školy, které se nabídly, že podle nového kurikula vytvoří školní vzdělávací programy, to nedokázaly. To se může stát v masovém měřítku, pokud MŠMT neodstraní slabá místa revize. Není to dobrá „reklama” pro nové RVP a ukazuje se, že je potřeba dokument dopracovat nebo upravit.“