Zajištění rychlého, jednoduchého a transparentního řízení pod zásadou „jeden úřad, jedno řízení, jedno razítko“. To je základním cílem klíčové novely nového stavebního zákona předložené Ministerstvem pro místní rozvoj, kterou projednala ve druhém čtení Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR. Novela mění nový stavební zákon tak, aby nevznikaly nové státní úřady, a zároveň obnovuje stavební úřady na obcích, aby bylo zajištěno dostupné, přehledné a srozumitelné stavební řízení i pro běžného občana.
Díky digitalizaci bude celý proces povolování stavby plynulý a rychlý. „Nemůžeme nadále zůstávat v minulém století, kdy se vše řešilo prostřednictvím papírů a front na úřadech. Stavebník nebude muset díky naší novele kvůli zajištění stavebního povolení chodit na žádný úřad. Všechny podklady získá prostřednictvím Portálu stavebníka, díky kterému bude mít také neustálý přehled o tom, v jakém stavu se jeho řízení nachází,“ říká místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš s tím, že pro práci s portálem nebude zapotřebí žádný speciální software. Stačí webový prohlížeč a elektronická identifikace, například prostřednictvím bankovní identity.
Zákon předchozí vlády nebyl kompromisním řešením, a pokud by vstoupil v účinnost, znamenal by chaos ve výstavbě. Proto byla novela naprosto nutným krokem. Zabránila vytvoření nového centrálního úřadu s 8 tisíci zaměstnanci a chybně nastaveného informačního systému. Místo centralizované státní stavební správy v čele s Nejvyšším stavebním úřadem ponechá rozhodování blíže lidem, přímo na obcích. Místní úředníci rozumí nejlépe podmínkám v území a jsou jim známy všechny souvislosti a specifika. „Po přijetí novely bude stavební řízení v České republice konečně na vysoké úrovni, a to i díky úředníkům, kteří budou rozhodovat se znalostí místního prostředí. Novelu jsme intenzivně konzultovali jak s profesními komorami a svazy, tak se zástupci samospráv a odborné veřejnosti,“ dodává ministr Ivan Bartoš. Novela tak jednoznačně plní cíle, k nimž se vláda zavázala ve svém programovém prohlášení.
I přes nutnost rychlého postupu prošel návrh zákona standardním procesem požadovaným zákonem, včetně meziresortního připomínkového řízení a vypořádání připomínek z něj vyplývajících. Navíc byl podroben důkladné analýze Legislativní rady vlády, kde byly veškeré navrhované body podrobně projednávány.