Projekt pořízení 210 nových bojových vozidel pěchoty je klíčový nejen kvůli přezbrojení 7. mechanizované brigády, ale i splnění našeho závazku vůči spojencům. Ve Vyškově a na Libavé probíhají do začátku června zkoušky funkčních vzorků, které testují vybraní vojáci 72. mechanizovaného praporu z Přáslavic. Prověrky tří vozidel účastnících se tendru se nyní zaměřují především na udržitelnost bojové činnosti.

Náročné šestitýdenní zkoušky vozidel Ascod, CV90 a Lynx prověří téměř tři desítky zadaných požadavků. Otestována již byla balistická a protiminová ochrana, ochrana proti IED (improvizovaná výbušná zařízení), aktivní ochrana či pohyblivost vozidel.

„Na letišti v Přerově a ve VVP Březina byla primárně měřena rychlost přesunu na různých površích, zaznamenávala se například i maximální rychlost vozidel,“ podotýká plukovník Ctirad Gazda, vedoucí oddělení projektu pořízení BVP sekce vyzbrojování a akvizic MO. „Nyní se nacházíme v polovině zkoušek funkčních vzorků BVP. Před sebou máme ještě řadu testů, ale již nyní známe dynamiku vozidel a i další parametry, včetně dnešní prověrky udržitelnosti bojové činnosti, jejíž součástí byla i evakuace raněných,“ dodává s tím, že zkoumána už byla i kompatibilita se systémy zavedenými v Armádě ČR.

Testování v plné polní

V sobotu 15. května si budoucí uživatelé, příslušníci 72. mechanizovaného praporu, vyzkoušeli takzvaně v plné polní do vozů nastupovat a vystupovat, manipulaci s raněným, možnosti uskladnění munice, ale například i pohyb skrze únikové otvory.

„Nová vozidla, ať už to bude kterékoli ze zkoušených, bojovníky spolehlivě dovezou, kam bude třeba, a budou schopna plnohodnotně vést bojovou činnost. Potřebujeme moderní techniku,“ uvedl jeden z příslušníků 72. mechanizovaného praporu, rotmistr Martin V. Ten, stejně jako ostatní, schopnosti nové techniky kvitují. Posun v řádu desítek let je skutečně znát a jen s moderní technikou lze udržet krok nejen s dobou, ale i se spojenci.

Váš komentář