Dvakrát do roka ožívají parky vojenské techniky mimořádným ruchem. Technici jednotek a řidiči kolových i pásových vozidel se svými osádkami připravují vojenskou techniku a materiál na sezónní provoz.

„Nikomu z vás nemusím vysvětlovat, že stará bevka patří do šrotu,“ zdůraznil na nedávném velitelském shromáždění náčelník Generálního štábu AČR armádní generál Aleš Opata. Nicméně i tato technika, dokud nebude nahrazena novou, musí stále sloužit a plnit úkoly. Ještě více to platí u hranického 71. mechanizovaného praporu, který je i v letošním roce stále zařazen do Sil rychlé reakce NATO. K případnému nasazení musí být připraven i s plně bojeschopnou technikou. Stojí to však značné úsilí.

Letošní příprava na letní provoz je u praporu u konce. Celkem šest týdnů bylo vyčleněno na takzvané „přechody“. Po administrativě a vstupních prohlídkách se vojáci dali do práce, aby ošetřili techniku a materiál a připravili je na specifické podmínky provozu v letním období. „Bévépéčka jsou starší než vojáci, kteří s nimi cvičí a ošetřují je,“ zmiňuje technik 1. mechanizované roty rotmistr Roman Šima. „Jejich údržba a ošetřování je stále složitější a zabírá více času. Musíme podrobně kontrolovat všechny skupiny vozidel jak na podvozkové části, tak u zbraňových systémů a odstraňovat zjištěné závady. Samozřejmostí je doplnění provozních kapalin i řádné promazání mazacích míst. Naštěstí jsou řidiči „srdcaři“ a navzájem si při řešení problémů vypomáhají. Často se stává, že nad nějakou závadou dumá až deset techniků. I díky tomuto nadšení je všechna technika provozuschopná,“ dodává rotmistr Šima.

Váš komentář