V České republice je aktivních více telefonních čísel, než kolik je tu obyvatel. Z toho lze dovodit, že téměř každý má své unikátní telefonní číslo. A právě to bude možné použít místo čísla bankovního účtu, pokud tato služba plateb na telefonní číslo bude českými bankami zavedena. V současnosti se to zdá být stále více pravděpodobné, a tak se dTest na chystanou službu podíval z pohledu běžného spotřebitele.

V zahraničí i v tuzemsku fungují mnohé aplikace, které umožňují převody peněz mezi členy skupiny bez znalosti čísel bankovních účtů. Zavedení podobného principu založeného na telefonním čísle jako jedinečném identifikátoru platebního spojení pro klienty různých bank je však větším úkolem a vyžaduje nejen dohodu mezi bankami, ale i souhlas České národní banky. Z informací, které jsou k dispozici, a z úprav podmínek pro užívání běžných účtů u některých finančních ústavů je zřejmé, že tato služba je bankami plánována a že nejspíše bude v příštích měsících nabídnuta klientům.

Pokud tedy máte potíže si zapamatovat všechna důležitá čísla, kterými jste v dnešní době zahlcení, na obzoru je drobná úleva. „Také my vítáme vše, co spotřebitelům zjednodušuje život, tedy i platby identifikované pomocí telefonního čísla,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Telefonní číslo si spotřebitelé buď zapamatují, nebo jej prostě mají uložené v mobilním telefonu. Zamýšlená služba jim usnadní zejména provádění plateb v běžném životě. Třeba když chtějí poslat kapesné dětem, splatit dluh kamarádovi či mu přispět na společnou útratu v restauraci nebo uhradit nájemné pronajímateli.“

A jak by tato služba měla prakticky fungovat? Nezbytné bude, abyste své bance udělili souhlas s propojením vámi využívaného telefonního čísla s bankovním účtem. Tyto informace vaše banka předá do databáze České národní banky. A pokud vám pak bude třeba kamarád chtít poslal peníze a jeho banka bude nabízet službu plateb na telefonní číslo, při zadávání příkazu k úhradě vyplní vaše telefonní číslo, které má uložené ve svém mobilním telefonu. Jeho banka následně v databázi České národní banky ověří, zda je uvedené telefonní číslo propojené s nějakým bankovním účtem. V případě shody pak platbu provede. V opačném případě platbu neuskuteční.

Takové řešení se jeví jako jednodušší a nejspíše i méně náchylné k chybám. Zadávaný údaj je totiž kratší a osobu, jíž budou peníze zasílány, budete obvykle dobře znát a její telefonní číslo budete mít uložené ve svém mobilní telefonu. Případně bude poblíž, což vám umožní si s ní platbu i telefonní číslo odsouhlasit. „Budete však muset vědět, zda osoba, které chcete zaplatit na telefonní číslo, opravdu tento způsob platby umožnila a propojila telefonní číslo se svým bankovním účtem. Jinak se vám peníze na její telefonní číslo nepodaří odeslat,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.

Otevírají se tu však otázky, které vyřeší až praxe. Například jak časté budou chyby spojené se zrušenými telefonními čísly a čísly po nějakém čase předanými novému účastníkovi. Je možné, že než se nový způsob placení zaběhne, banky nastaví strop pro platby uskutečněné tímto způsobem. Budou tím chránit spotřebitele i sami sebe. Zajímavým důsledkem nové služby může být i motivace uživatelů ponechat si po celý život či alespoň jeho podstatnou část jedno telefonní číslo.

Váš komentář