Až 61 procent lidí využívá internetové obchody častěji než před pandemií koronaviru. Při nakupování se ale jen 29 % spotřebitelů cítí velmi bezpečně. Vyplývá to z celosvětového průzkumu společnosti ESET. Soukromých i firemních zákazníků se ptala na využívání finančních technologií, jejich zabezpečení v době pandemie a spotřebitelské návyky.

Zjištění globálního průzkumu jednoznačně ukazují, že velká část populace upřednostňuje během pandemie nákup přes internet. Kamenné obchody za ty internetové vyměnili zejména zákazníci ve věku od 25 do 34 let. Popularita online nákupů vzrostla v této věkové kategorii o 70 procent. Tento trend bude pravděpodobně pokračovat i po pandemii. Pouze necelá třetina zákazníků se však cítí při online nakupování skutečně bezpečně.

Lidé si v rozpoznání podvodů věří

Údaje z průzkumu, kterého se zúčastnilo 10 tisíc respondentů z Velká Británie, Spojených států, Austrálie, Japonska a Brazílie, však naznačují i ​​pozitivní trend. Více než dvě třetiny zákazníků si myslí, že dokáží rozeznat takzvaný phishingový e-mail. Podvodníci se jím často falešně vydávají za obchody nebo logistické společnosti, které zákazníci pravidelně využívají.

„Zkušenosti z České republiky však naznačují, že své zkušenosti občas hodnotíme příliš optimisticky. V testu Esetu a České bankovní asociace z konce loňského roku uspěli čeští uživatelé jen na 43 %. Test přitom obsahoval modelové podvody, se kterými se lze v kybernetickém prostoru setkat zcela běžně.  Například podvodnou adresu odesílatele e-mailu odhalilo jen 57 % uživatelů,“ podotýká Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti ESET.

Čtvrtina lidí spravuje finance jen v telefonu, bezpečnost podceňujeme

Průzkum společnosti ESET se zaměřil také na používání finančních aplikací. Více než obchodům důvěřují uživatelé službám internetového bankovnictví. Své finance si spravuje online až 83 % dotázaných, z toho 24 % výhradně prostřednictvím mobilních aplikací. Velmi bezpečně se přitom cítí 39 % zákazníků.

Mnozí zákazníci používají více než jednu finanční aplikaci. Kromě mobilního bankovnictví do této kategorie patří například pojišťovací služby, crowdfundingové platformy či burzovní aplikace. Společným jmenovatelem těchto technologií jsou finanční transakce. Jednu až tři aplikace používá 40 % dotazovaných. Všechna zařízení si však bezpečnostním softwarem chrání pouze polovina z nich.

Minimálně čtyři finanční aplikace používá více než pětina respondentů. Výsledky průzkumu naznačují, že lidé, kteří si osvojili větší množství technologií, jsou pozornější. Své zařízení si bezpečnostním softwarem chrání až 63 % uživatelů čtyř a více aplikací.

„Situace v Česku je se světem srovnatelná. Mobilní telefon si chrání bezpečnostním programem 57 % Čechů, počítače a notebooky přes 90 %.  Z telefonů přitom běžně nakupují téměř dvě třetiny uživatelů, shrnuje situaci Dvořák.

Nákupy z celého světa platíme online

Podle loňského průzkumu společností ESET a Seznam čeští uživatelé nejraději nakupují v domovských e-shopech. Výjimkou nejsou ani nákupy z Číny (40 % uživatelů) nebo Evropské Unie (31 %). V loňském roce výrazně vzrostla popularita plateb kartou online, tuto metodu využívá 72 % českých uživatelů. Patrně z obav před epidemií koronaviru klesla obliba plateb v hotovosti a na dobírku. Odborníci ale varují před podvodnými obchody a útočníky, kteří se z uživatelů pokoušejí vylákat údaje o platebních kartách.

„Útočníky žene touha po zisku. Zaznamenali jsme nárůst phishingu, který podvodníci vydávají například za zprávy z bank či logistických společností. Ve větší míře detekujeme také mobilní bankovní malware, jehož cílem jsou přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví. Apeloval bych na uživatele, aby ochranu svých dat při nákupech nepodceňovali,“ radí Miroslava Dvořák.

Doporučení, jak nakupovat bezpečně na internetu:

  1. Používejte oddělenou kartu pro nakupování online, na této kartě si nastavte limit pro výši plateb.
  2. Preferujte platby umožňující dvoufaktorové ověření transakce.
  3. Ověřte si, zda jsou na e-shopu uvedeny obchodní podmínky a IČO prodejce.
  4. Podle zákona musí být uvedený provozovatel e-shopu, jedině tak víte, s kým uzavíráte kupní smlouvu. Zpravidla bývá v kontaktech.
  5. Nakupujte na důvěryhodných e-shopech, nové nebo neznámé si můžete prověřit díky spotřebitelským recenzím a hodnocení.
  6. Využívejte bezpečnostní aplikace na počítači či mobilním zařízení, ze kterých nakupujete.

Váš komentář