Ve středu po 22. hodině přistál v pražských Kbelích armádní letecký speciál, který z afghánského Kábulu evakuoval 78 lidí z toho 62 pasažérů. V předchozích dvou letech dopravil do ČR 133 lidí. Ve všech třech případech byl využit armádní transportní letoun Airbus A-319CJ.

První evakuační let se uskutečnil v pondělí. Do Česka přiletělo 46 lidí. Druhý letoun ve Kbelích přistál v úterý, s 87 lidmi na palubě. Byl mezi nimi i český velvyslanec Jiří Baloun. Celkem za tři dny do ČR přicestovalo z Afghánistánu 195 osob. Situaci na letišti v Kábulu popisuje armádní pilot zde.

Armáda ČR využila k přepravě oba stroje Airbus A-319CJ, které jsou zařazené do výzbroje 241. dopravní letky na 24. základně dopravního letectva v Praze-Kbelích. Dvoumotorový proudový dopravní a přepravní letoun umožňuje transport až 98 cestujících (podle varianty).

Dva Airbusy česká armáda využívá od roku 2007, stroje tehdy nahradily sovětské letouny Tupolev Tu-154M. Letouny přepravují jak vládní činitele, tak české vojáky do zahraničních misí. Airbus lze upravit i pro zdravotnickou evakuaci osob – v této podobě ho vojáci využili v roce 2014, kdy do Česka přepravili raněné z Ukrajiny. Šlo o jednu z nejnáročnějších evakuačních operací v historii Armády ČR.

První typ stroje, který nese evidenční číslo 2801, je pojmenovaný na počest generála Karla Janouška. Druhý, s evidenčním číslem 3085, nese jméno generála Josefa Ocelky. Autorem kamufláže je akademický malíř Pavel Holý z Vojenského historického ústavu. Letoun má stříbrnou barvu, národní vlajku po celém trupu letadla a státní symbol lva na směrovce.

Interiér strojů je možné upravit do dvou variant. Pro variantu VIP je kapacita letounu 42 míst, ve variantě Economy přepraví stroj až 98 osob. Přestavbu mezi oběma verzemi zvládne technický personál do 24 hodin.

Letoun může vyvinout maximální rychlost 925 km/h, cestovní rychlost je 840 – 870 km/h. Při počtu 98 cestujících je dolet 6480 km, při přepravě 42 osob je 8660 km.

Váš komentář