Pomůže ředitelům škol a může posunout i celý pedagogický sbor.

Poslance už brzy čeká závěrečné projednání novely zákona o pedagogických pracovnících. Úprava uvolňuje vstup do učitelské profese absolventům magisterského vzdělání s tím, že si to pedagogické do tří let od nástupu do školy doplní. Jde o pragmatický krok, který může rozvázat ruce ředitelům škol.

Ministerstvo školství chce novelou řešit především nedostatek učitelů v některých oborech. Podle posledního šetření úřadu v březnu 2019 bylo v Česku 6,6 % učitelských úvazků obsazeno pedagogy bez potřebné kvalifikace, tzv. na výjimku.

EDUin novelu podporuje. Upozorňujeme, že nevhodná minulá úprava nereflektovala reálný personální stav ve školství. V kombinaci s jeho dlouhodobou podfinancovaností jsme se tak dostali do vleklé personální nouze a je potřeba tento stav řešit. Chystaná novela odstraní u přijatých pracovníků současnou každoroční nejistotu a sníží fluktuaci, což se odrazí i na kvalitě výuky.

Je ale potřeba zdůraznit, že kvalitní výkon pedagogických pracovníků není daný pouze jejich vzděláním, do velké míry se odvíjí od osobnostních předpokladů a motivace. Dokud tyto složky nebudou zohledňované při přijímacím řízení na fakulty připravující učitele, bude je schopný správně posuzovat až ředitel, který je za kvalitu výuky ve své škole zodpovědný. A je také potřeba myslet na to, že pro nově příchozí nekvalifikované pedagogy je důležité připravit kvalitní doplňující studium, které se zaměří na praxi a reálné potřeby účastníků.

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin: „Do budoucna musíme také počítat s migrací mezi povoláními a stíráním hranic jednotlivých profesí. Je proto potřeba mít v systému dostatečně flexibilní model zaměřený do budoucna, který by umožnil zaměstnávat ty učitele, kteří jsou schopni přinést do výuky nejvyšší kvalitu. Proto není pouhé administrativní stanovení nezbytného vzdělání příliš vhodným indikátorem.”

  • Podrobné komentáře EDUin k novele zákona o pedagogických pracovnících najdete ZDE.

Váš komentář