Do finále se dostalo deset projektů, které pomohly školám nastartovat online výuku, postaraly se o doučování jejich žáků nebo o hlídání dětí zaměstnanců nemocnic

Soutěž EDUína pravidelně oceňuje inovativní projekty, které pomáhají měnit vzdělávání v Česku. V letošním roce byla tím největším, i když nevítaným impulsem ke změnám, pandemie koronaviru. Na rozdíl od normálních dob, kdy inovace reagují na změny v rámci měsíců a let, na jaře bylo třeba reagovat bezprostředně. Tomu se přizpůsobil i již osmý ročník EDUíny. 

Přihlásit do něj bylo možné konkrétní počiny, aktivity nebo projekty, které pomohly učitelům nebo dětem a jejich rodičům během jarního uzavření škol smysluplně vzdělávat a vzdělávat se. Je tu navíc další lockdown, a tak jsou tyto inovace stále mimořádně aktuální. O vítězství v letošním ročníku se ucházejí projekty státní správy i řady vzdělávacích institucí, ale také jednotlivci či organizace, kteří nabídli k využití své učebnice, učební materiály nebo aplikace.

Odbornou porotu zajímala adaptabilita přihlášených počinů a také rychlost, s jakou se dokázaly popasovat s nastalou situací. Některé z nich mají velmi široký záběr, jiné ovlivnily jen malý kus světa, ale zato ho ovlivnily významně. Ať už zvítězí kterýkoliv z nich, vedle dopadu na vzdělávání to bude i ocenění za sounáležitost s komunitou, které pomáhají.

Kdo z finalistů se stane vítězem letošního ročníku soutěže EDUína, se dozvíte 30. listopadu. Odborná porota rozhodne až během slavnostního večera. Toho nejlepšího vybere i na základě čtyřminutových prezentací, v nichž se jednotlivé projekty samy představí. Slavnostního vyhlášení se budete moci zúčastnit prostřednictvím streamu, který bude možné sledovat i ze záznamu.

Do finále letošního ročníku soutěže EDUína se probojovaly tyto projekty:*

  • Buddies program online

ZŠ SMART podporuje již několik let spolupráci starších a mladších školáků formou tzv. „buddies programu“. Každý prvňáček a druhák má svého staršího buddyho ze 3. nebo 4. ročníku, kteří jim pomáhají zvyknout si ve škole, zorientovat se v nových povinnostech, najít si kamarády a občas i vyřešit trápení a potíže nováčků. Na jaře dostal podobu pravidelných online schůzek mezi staršími a mladšími dětmi.

Více zde.

  • Covid 19 Survival Map – mapa pomoci v době koronavirové epidemie

V době uzavření škol přinesla aktivita, která byla vytvořena jako aktualizace a nad rámec probíhajícího projektu „Participace žáků na rozhodovacím procesu“ podpořeného z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV), možnost smysluplného vzdělávání na dálku, které zkombinovalo práci s mapou, osvojení open-source softwarových nástrojů a aplikací, demokratické rozhodování a aktivní pomoc druhým. Dalším klíčovým prvkem projektu je aktivní participace žáků na finální podobě aktivity, nutnost komunikace a spolupráce žáků mezi sebou i komunikace s dalšími aktéry.

Více zde.

  • Audiovizuální vzdělávací portál JSNS.CZ

Na jaře 2020 poskytl tým vzdělávacího programu Jeden svět na školách (Člověk v tísni) podporu především učitelům, ale také rodičům a samotným studentům. Na audiovizuálním výukovém portálu JSNS.CZ zájemcům zdarma zpřístupnil více než 290 audiovizuálních lekcí (filmů s metodickými materiály a pracovními listy) z tematických okruhů Mediální vzdělávání, Sociální problematika, Lidská práva a globální rozvojové vzdělávání, Moderní československé dějiny a Životní prostředí, a to i bez registrace, která je za standardních podmínek požadována.

Více zde.

  • Pro vás a pro vaše děti

Projekt zahrnuje bohatou škálu pomoci převážně v oblasti vzdělávání, kterou Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni realizovala v době koronakrize v jarních měsících 2020. K nejvýznamnějším aktivitám fakulty patřilo provozování dětské skupiny při nemocnici Privamed, v rámci které se studentky fakulty staraly o děti personálu nemocnice v době, kdy byly uzavřené mateřské školy.

Více zde.

  • Seriál ZaS DOMA

Informační miniseriál pro rozvoj a podporu metod výuky na dálku v kontextu programu Začít spolu, určený pro 1. stupeň ZŠ. Seriál má v rozsah 12 dílů a vznikl postupně s cílem nabídnout pedagogům inspiraci a praktické tipy v době uzavření škol.

Více zde.

  • Učíme online

Projekt Učíme online vznikl pár dnů po uzavření škol, kdy spousta z nich na online výuku nebyla připravena. Pomáhal se zprovozněním online výuky, nabízel webináře Učíme nanečisto, které umožnily učitelům sdílet zkušenosti a inspiraci. Nakonec organizoval i sbírku počítačů, protože řada dětí se nemohla zapojit do online výuky kvůli tomu, že počítač doma neměly k dispozici.. 

Více zde.

  • Učíme se venku – jarní kampaň ŠKOLA DOMA – ŠKOLA VENKU

Cíl jarní kampaně „Škola doma – škola venku“ byl: Podpořit učitele, ředitele, ale nově i rodiče při výuce dětí v domácím prostředí. Ukázat učitelům i rodičům, jak lze učení přesunout ven. Inspirovat je, jak objevovat nejbližší okolí, tvořit pomocí přírodnin, hýbat se na čerstvém vzduchu a učit se ve skutečném světě. Nabídl rozcestník inspirace, jak vzdělávat hravě, v praxi a venku. 

Více zde.

  • Učíme.se 

Na základě dotazníku, který již v březnu během pouhých dvou dnů vyplnila téměř tisícovka učitelů,  se potvrdilo, že většina z nich se spíše zdráhá pustit do online výuky a raději zůstávají u emailové komunikace. Valná většina respondentů zároveň vyjádřila zájem o platformu šitou na míru školství. Několikačlenný tým vývojářů během několika týdnů vytvořil základní verzi výukového nástroje Učíme.se.

Více zde.

  • Věda na doma

Popularizátoři a popularizátorky vědy z Akademie věd ČR v rámci unikátního on-line projektu Věda na doma, který probíhal od 16. března do 30. června 2020, streamovali a vysílali “vlastnoručně” vyrobená videa na sociálních sítích AV ČR a vytvářeli vědecko-popularizační grafický a textový obsah. Cílem tohoto projektu bylo nabídnout rodičům, učitelům, žákům i studentům streamované přednášky i grafický a textový obsah, který by mohli využít v rámci distančního vzdělávání.

Více zde

  • Zapojmevšechny.cz

V důsledku jarní koronavirové krize a nouzového uzavření škol se na deset tisíc dětí nebylo schopno spojit se svými učiteli a zapojit se do distančního vzdělávání. Národní pedagogický institut a organizace Člověk v tísni se společně s fakultami připravujícími učitele iniciovali platformu, která propojuje studenty pedagogických fakult vysokých škol a vyšších odborných škol se základními školami, jejichž žáci a žákyně potřebují doučování. Skupinové doučování, které iniciativa nabízí, je zároveň výbornou příležitostí k realizaci praxí studentů jednotlivých učitelských oborů fakult připravujících budoucí učitele.

Více zde.

Projekty jsou uvedeny v abecedním pořadí.