• V roce 2020 se rallye ve Zlíně kvůli koronaviru poprvé v historii neuskuteční. Jubilejní padesátý ročník se odjede v následujícím roce, kdy se zároveň oslaví 50. výročí premiéry této soutěže
  • První ročník rally ve Zlíně se uskutečnil v roce 1971, při příležitosti slavnostního spuštění výrobního závodu pneumatik v Otrokovicích
  • Od samotného počátku je titulárním partnerem závodu tradiční česká značka pneumatik Barum. A stejně tomu bude i v roce 2021. V okolí sídla značky se v minulosti jezdily okruhové rychlostní zkoušky, nyní je v areálu Continental Barum s.r.o. umístěna servisní zóna se zázemím soutěžních týmů
  • Zlínská soutěž je od roku 1984 součástí mistrovství Evropy a dlouhodobě patří mezi nejvýznamnější české motoristické podniky

Praha, 13. července 2020. Nejvýznamnější. Největší. Nejsledovanější. Takovými atributy se mezi českými automobilovými soutěžemi může pyšnit tradiční Barum Czech Rally Zlín. Letošní ročník měl být pro „Barumku“, jak se závodu lidově přezdívá, padesátým v pořadí, ale kvůli koronavirové epidemii musel být přeložen na příští rok. Je tak zajištěno, že jubilejní ročník bude mít důstojnou oslavu. A ani po padesáté u toho nebude chybět tradiční česká značka pneumatik Barum, která je partnerem rallye po celou dobu její existence.

Značka Barum, registrovaná v roce 1948, měla k automobilovým závodům vždy velmi blízko a jezdci používající pneumatiky této značky pravidelně sbírali cenná vítězství. V roce 1971 tehdejší výrobce pneumatik Barum, při příležitosti otevření výrobního závodu v Otrokovicích, zorganizoval soutěž s názvem Servisní dny a Rallye Barum. Účastnilo se jí více než osmdesát posádek a vítězem se stal Jan Halmazňa. Jednalo o amatérskou rallye, která však odstartovala dlouholetou tradici tohoto velkolepého závodu. Od roku 1973 se soutěže pravidelně účasnil i Barum tým, jehož poznávacím znakem byla typická žlutomodrá barva.

Od prvního ročníku na počátku sedmdesátých let se toho však mnoho změnilo. Již v roce 1972 se stala soutěž součástí republikového šampionátu a její význam rostl i v následujících letech. Závod rychle nabyl mezinárodního významu a od roku 1984 je nepřetržitě součástí kalendáře mistrovství Evropy. Na začátku druhé poloviny osmdesátých let závod dokonce vedl i přes slovenské území.

V éře vozů WRC, které se používají v mistrovství světa, přišel v roce 2002 další mezník – závod získal nejvyšší evropský koeficient 20, jenž zaručuje účast předních evropských jezdců.

Měnily se i charakter a délka soutěže. Zatímco v prvním ročníku stačilo jezdcům zdolat 45 kilometrů rychlostních zkoušek, na konci sedmdesátých let počet závodních kilometrů dostahoval takřka pěti set (nejdelší byla Barumka v roce 1979, kdy každý soutěžící odjel 494 měřených kilometrů), přičemž dnes se soutěž pohybuje na necelé polovině této délky. Souhrnná délka všech rychlostních zkoušek, které se v historii Barum rallye odjely, je přibližně 13 000 kilometrů. Rallye se těší velké oblibě i mezi fanoušky. Celková kumulovaná návštěvnost v posledních letech pravidelně přesahuje 250 tisíc diváků.

Rekordmani: Kopecký a Škoda

Nejúspěšnějším pilotem v historii Barum rallye je Jan Kopecký, jenž ve Zlíně triumfoval osmkrát a od roku 2015 zůstává neporažen. Vyhrávali zde však i jiní – k trojnásobným vítězům se řadí například Roman Kresta či Nor John Haugland.  Mezi značkami dominuje domácí Škoda s dvaceti primáty.

Propojení velké rallyové soutěže s významným výrobcem pneumatik, jako je tomu v případě Barum Czech Rally Zlín, se přímo nabízí, jelikož jsou pneumatiky při závodech často alfou a omegou úspěchu. „Značka Barum nedávno oslavila 70 let existence, takže 50. ročník Barum Czech Rally Zlín bude dalším významným milníkem, který oslavíme. Letos to bohužel kvůli situaci spojené s pandemií koronaviru nebude, ale podporujeme rozhodnutí pořadatelů o odložení závodu a zajištění důstojné a bezpečné oslavy tohoto výročí. Jméno naší značky se stalo synonymem pro nejvýznamnější rallyový podnik v České republice a těší nás, že toto partnerství ani po půlstoletí existence neztrácí na síle. Těšíme se na další společné roky,“ uvádí Magda Nagy, ředitelka marketingu Continental Barum. Pneumatiky Barum se na rallye vrátily zpět do akce v roce 2019, kdy během doprovodných jízd prověřil bývalý vicemistr Evropy Sepp Wiegand kvalitu závodních plášťů limitované edice Barum.

Nejvýznamnější milníky a zajímavosti Barum Czech Rally Zlín

1971 První ročník Barum rallye, při slavnostním otevření pneumatikárny v Otrokovicích

1972 Závod se stává součástí republikového šampionátu

1973 První účast soutěžního Barum týmu

1975 Nejvyšší počet startujících posádek – 141

1984 Zlínská soutěž je zařazena do seriálu mistrovství Evropy

2000 Premiérová účast vozů kategorie WRC (World Rally Car)

2002 Barum rallye získává nejvyšší evropský koeficient 20

2003 Nejrychlejší ročník – průměrná rychost vítězného Václava Pecha s vozem Ford Focus RS WRC činila 111,5 km/h

2005 Zařazení speciální rychlostní zkoušky v ulicích Zlína

2007–2012 Soutěž patřila do tehdejšího seriálu Intercontinental Rally Challenge

2019 Jan Kopecký se stává osminásobným vítězem Barum rallye

2021 50. ročník Czech Barum Rally Zlín, 50 let od prvního ročníku Barum rallye

Continental AG

Continental vyvíjí pokrokové technologie a nabízí služby pro udržitelnou a provázanou mobilitu lidí a jejich majetků. Technologická společnost, založená roku 1871, nabízí bezpečná, účinná, inteligentní a cenově dostupná řešení pro vozidla, stroje, dopravu a přepravu. V roce 2019 dosáhla společnost Continental obratu 44,5 miliardy eur a v současné době zaměstnává více než 240 000 zaměstnanců v 59 zemích světa.

Divize pneumatik má v současnosti 24 výrobních a vývojových míst po celém světě. Jako jeden z předních světových výrobců pneumatik, který zaměstnává kolem 56 000 zaměstnanců, generovala v roce 2018 tržby ve výši 11,4 miliardy eur. Continental se v oblasti výroby pneumatik řadí mezi technologické leadery a nabízí širokou řadu produktů pro osobní i nákladní vozy a pro jednostopá vozidla. Prostřednictvím neustálých investic do výzkumu a vývoje zásadním způsobem přispívá k zajištění nákladově efektivní a ekologické mobility zákazníků. Portfolio divize pneumatik obsahuje také služby, zaměřené na obchod s pneumatikami a jejich použití ve flotilách stejně jako digitální systémy řízení pro pneumatiky nákladních vozidel.

Continental AG je v České republice zastoupen výrobními a prodejními jednotkami v Adršpachu, Brandýse nad Labem, Frenštátě pod Radhoštěm, Jičíně, Otrokovicích, Trutnově a Horšovském Týně. Slovenskou republiku zastupují výrobní závody Púchov, Zvolen, Partizánske a Dolné Vestenice. Celkem v Česku a na Slovensku koncern Continental AG zaměstnává na 19 000 zaměstnanců. Na českém trhu patří do portfolia společnosti Continental Barum s.r.o. pneumatiky Continental, Barum, Uniroyal, Semperit, Matador a General Tire.

http://www.continental.czhttp://www.continental-corporation.com

Fotka od Giuseppe Palozzi z Pixabay