Správa železnic bude i v letošním roce pokračovat v nastaveném tempu modernizací, oprav tratí a v pokračující renovaci nádražních budov. Investice umožní rozpočet, který dosahuje 53 miliard korun. Z toho na investice je vyčleněno 31 miliard Kč, což je o 1,5 mld. Kč více než v minulém roce. Zmodernizované tratě letos celkem budou měřit 97 kilometrů, zvyšování bezpečnosti bude pokračovat na 200 železničních přejezdech a 114 nádražních budov bude v průběhu roku v rekonstrukci.

„Rozpočet SFDI je pro letošní rok rekordní a odráží se i v železniční dopravě. Pokračujeme v zabezpečení železnice, jak na železničních přejezdech, tak v zavádění ETCS. Opravujeme také nádražní budovy, investice letos dosáhnou 1,7 miliardy korun. Hotové budou budovy například v Havířově nebo Strakonicích,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

V letošním roce plánuje Správa železnic také zrekonstruovat na 200 přejezdů za téměř 2 miliardy korun. Je to více, než bylo plánováno. Celkem 40 přejezdů získá ke stávající světelné signalizaci také závory; ty se budou instalovat i na dalších 30 místech, která jsou dosud zabezpečena pouze výstražnými kříži. 8 železničních přejezdů bude vybaveno kamerovým systém a 11 přejezdů bude úplně zrušeno.

Největší akcí opravného charakteru budou letos práce na trati Rumburk – Velký Šenov za 334 milionů korun. Jejich dokončení umožní odstranění rychlostních omezení pro moderní vozidla a tomu odpovídající zkrácení jízdních dob. K významným stavbám letos řadíme i opravy mezi stanicemi Kryry a Vroutek na Lounsku (190 milionů korun) nebo na dvoukolejném úseku Bystřička – Jablůnka na Vsetínsku za 173 milionů korun. Pokračovat bude rovněž rozsáhlá oprava trati Horažďovice – Žichovice.

Výraznou proměnou projde řada výpravních budov. Na pražském hlavním nádraží bude letos dokončena rekonstrukce fasády Fantovy budovy, na kterou naváže první etapa prací v interiéru. Po dokončení projektu začnou vlastní stavební práce také na rozsáhlé výpravní budově v Pardubicích. Rozběhnou se rovněž rekonstrukce dalších objektů, např. v Táboře, ve stanici Opava západ a v Plzni na hlavním nádraží a na Jižním Předměstí. Pokračovat budou rekonstrukce nádražních budov v Berouně a v Českých Budějovicích. Dokončí se architektonicky zajímavý objekt v Havířově.

Správa železnic bude pokračovat v realizaci zvyšování bezpečnosti na tratích se zjednodušeným řízením drážní dopravy. Letos plánuje takto upravit následující tratě, či úseky tratí:

  •     Studenec – Velké Meziříčí
  •     Havlíčkův Brod – Humpolec
  •     Chrudim – Borohrádek
  •     Studénka – Bílovec
  •     Březnice – Blatná
  •     Nepomuk – Blatná
  •     Zadní Třebaň – Liteň

Příklady vybraných staveb uvedených do provozu v roce 2021:

  •     Elektrizace a zkapacitnění trati Uničov (včetně) – Olomouc
  •     Praha hl. n. – Praha-Hostivař
  •     Optimalizace trati Beroun (včetně) – Králův Dvůr
  •     Modernizace a elektrizace trati Šakvice – Hustopeče u Brna
  •     Rekonstrukce žst. Sklené n. Oslavou
  •     Kolejové úpravy v žst. Žďár n. Sázavou

Zahájené stavby v letošním roce (příklady):

  • Zvýšení kapacity trati Týniště n. O. – Častolovice – Solnice
  • Ústí n. O. – Brandýs n. O. – původní stopa
  • modernizace dvou úseků na trati Praha – Kladno s odbočkou na LVH, konkrétně: Kladno – Kladno-Ostrovec a Praha-Bubny – Praha-Výstaviště
  •     Rekonstrukce železniční stanice Praha-Smíchov
  •     ETCS Mosty u Jablunkova – Dětmarovice
  •     areál HZS Nymburk

Všechny stavby můžete sledovat v interaktivní mapě na webu Správy železnic

Váš komentář