Dokončení 92 kilometrů zmodernizovaných tratí, zahájení a pokračování modernizací a rekonstrukcí tratí i stanic, další kroky v přípravě výstavby prvních úseků VRT nebo rekonstrukce a opravy nádražních budov s důrazem na jejich bezbariérovost. To je právě končící rok z pohledu Správy železnic. Manažer infrastruktury v roce 2021 hospodařil s rekordním rozpočtem 60 miliard korun, z něhož 37 miliard bylo určeno na investice.

„Díky připraveným projektům Správa železnic velmi úspěšně čerpala finanční prostředky z fondů EU, jejich podíl na investicích mírně překročil částku 20 miliard korun. Pro modernizaci železniční infrastruktury v České republice jsme využili 99,9 % všech evropských dotačních prostředků, které byly k dispozici,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Napříč všemi finančními zdroji se pak na modernizaci železniční infrastruktury podařilo využít 99,8 % dostupných prostředků.

Mezi klíčové stavby patří především projekty na prvním železničním koridoru, jako jsou modernizace uzlu Pardubice, rekonstrukce trati mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí či obnova trati mezi Poříčany a Velimí. Před několika týdny začala realizace tří projektů mezi Brnem a Blanskem, kvůli kterým v uvedeném úseku rok nepojedou vlaky. Na trase čtvrtého železničního koridoru se díky letošní intenzivní stavební činnosti výrazně přiblížilo zprovoznění úseků mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Soběslaví a Doubím. Dokončila se modernizace mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří, výrazně se pokročilo v dalších dvou stavbách na území Prahy či v jejím nejbližším okolí – rekonstrukci trati mezi Smíchovem a Radotínem i modernizace stanice Praha-Vysočany a navazujícího úseku do Mstětic.

Vybrané stavby s uvedením do provozu v roce 2021:

  • Elektrizace a zkapacitnění Uničov – Olomouc
  • Modernizace Praha hl. n. – Praha-Hostivař
  • Optimalizace Beroun – Králův Dvůr
  • Revitalizace a elektrizace Oldřichov u Duchcova – Litvínov
  • Zvýšení rychlosti Oldřichov u Duchcova – Bílina
  • Prodloužení podchodů ve stanici Praha hl. n.
  • Modernizace a elektrizace Šakvice – Hustopeče u Brna
  • Rekonstrukce stanice Sklené nad Oslavou
  • Kolejové úpravy ve stanici Žďár nad Sázavou
  • ETCS Praha-Uhříněves – Votice

 

Vybrané modernizace tratí a stanic zahájené v roce 2021

  • Stavby v úseku Brno-Maloměřice – Blansko
  • Modernizace Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí
  • Zdvoukolejnění Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová
  • Elektrizace a zkapacitnění Šumperk – Libina
  • Elektrizace a zkapacitnění Libina – Uničov
  • Rekonstrukce stanice Vsetín
  • ETCS Mosty u Jablunkova
  • ETCS a dálkové řízení Votice – České Budějovice

 

 

Výraznou proměnou prošla řada výpravních budov. Správa železnic v roce 2021 kompletně zrekonstruovala 73 nádražních objektů. Finanční náklady, které byly do stavebních a údržbových akcí vynaloženy, přesáhnou částku dvě miliardy korun. Vznikly moderní odbavovací prostory pro cestující, bezbariérové přístupy a nové technické zázemí.

Hotové jsou například budovy na těchto nádražích: Milevsko, Havířov, Hanušovice, Protivín, Strakonice, Žihle, Sušice, Kolinec, Nýrsko, Blovice, Horažďovice, Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov, Dětřichov nad Bystřicí, Louny, Křižanov, Třebíč, Sklené nad Oslavou, Kadaň, Mnichovo Hradiště, Ivanovice na Hané, Ostrov nad Ohří, Kunčice pod Ondřejníkem, Holice, Šumperk, Kroměříž, Lhotka nad Bečvou, Litvínov, Krnov-Cvilín nebo Skrochovice.

O postupu přípravy VRT v roce 2021 jsme informovali v samostatné tiskové zprávě, která je ke stažení zde: https://www.spravazeleznic.cz/-/sprava-zeleznic-v-uplynulem-roce-vyrazne-pokrocila-s-pripravou-vrt

Váš komentář