Současná výzva má mnoho nedokonalostí, necílí na potřebné a do neformálního vzdělávání přinese velké nerovnosti.

Zítra, tedy 30. dubna, končí termín pro podávání žádostí o dotace na letní doučovací kempy. Ministerstvo školství zatím eviduje v systému zhruba 400 žadatelů, podle tiskového oddělení necelých 300 z nich už žádost finalizovalo. Úřad na kempy vyčlenil sto milionů korun. 

Podle zadání celé výzvy se kempy mají konat v červenci a srpnu, minimálně pro 15 přihlášených dětí a v celkové délce minimálně 40 hodin, které jsou rozložené do pěti kalendářních dnů. Z údajů ministerstva školství také vyplývá, že jeden žadatel může dostat dotaci v maximální výši devět milionů korun.

Nyní je tak už téměř jisté, že finanční prostředky na všechny žadatele stačit nebudou. Na základě zkušeností ze stávající výzvy by do budoucna bylo vhodné upravit podmínky v chystané dotaci, kterou ministerstvo připravuje na podzim.

Ministr Robert Plaga o letních kempech mluví dlouho, byl to první nástroj, které jeho úřad jmenoval ke kompenzaci nerovností z distanční výuky. EDUin ale upozorňuje, že výzva nezohledňuje u žadatelů například to, pro jaký region a děti v něm, letní tábory připravují. O dotaci mohou žádat spolky i ostatní neziskové organizace, ale také školy a firmy, které vykonávají činnost střediska volného času.

Protože jde o takzvanou výzvu průběžnou, v případě aktuálního velkého množství žádostí se zohledňuje jako kritérium datum podání. Může se tak stát, že úřad rozdělí stejné množství financí například pro žadatele jak z Prahy, tak z okrajovějších regionů – jako je Karlovarský nebo Ústecký kraj. Přitom právě tyto regiony se dlouhodobě potýkají s vysokou studijní neúspěšností. A právě v nich je potřeba pomoct s vyrovnáváním nerovností.

V této výzvě už zacílení není možné upravovat. Ministerstvo ale připravuje na podzim další dotace na programy více cílené na doučování dětí. EDUin proto doporučuje na přípravě těchto plánů spolupracovat s cílovými skupinami příjemců, a to ještě před zveřejněním samotné výzvy. A hlavně tak, aby výsledky, na které finance půjdou, byly v požadované kvalitě a jejich využití bylo opravdu efektivní.

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin: “Tato výzva se nejspíše připravovala pozdě, narychlo a je to na ní vidět. Její dětské nemoci mohou dosti zdeformovat stávající nabídku zavedených neformálních vzdělávacích aktivit, způsobí dost nespravedlností, necílí především na ty potřebné, které potřebujeme podchytit především. Poučme se z toho aspoň pro výzvy příští. Čeká nás vypsání podzimního programu na doučovací akce, kde půjde o mnohem víc.”

Milan Appel, emeritní ředitel Střediska volného času Lužánky: “Zrovna střediska volného času by byla ideálními organizátory takovýchto kempů. Snad se pro podzimní výzvy najde na ministerstvu školství vnímavé ucho, které by vzalo v potaz zkušenosti praktiků. Protože současné nastavení podmínek pro střediska volného času (tisíc korun na žáka na týden bez možnosti spoluúčasti rodičů) je nesmyslné.”

Váš komentář