Už je ale nejvyšší čas na jeho zveřejnění.

Ministerstvo školství stále nepředstavilo jasný plán na podzimní doučování, který má pomoci ve vyrovnávání nerovností po pandemii koronaviru. Úřad už dřív oznámil, že na doučování vyčlení 250 milionů korun. Mluvit jen o velkých částkách nestačí, zásadnější je konkrétní plán podpory žáků základních a středních škol. 

Do konce školního roku zbývá měsíc a je potřeba proto vyjasnit, jaké školy a kteří žáci podporu dostanou. Ministerstvo školství už vytvořilo výzvu na letní kempy. Jak už dřív EDUin upozornil, výzva nezohlednila to, aby se peníze dostaly do nejpotřebnějších regionů – například Ústeckého nebo Karlovarského kraj, které se potýkají s vysokou studijní neúspěšností. Je proto vhodné, aby na přípravě podzimního dotačního programu úřad spolupracoval s cílovými skupinami příjemců, a to ještě před zveřejněním samotné výzvy. A hlavně tak, aby nástroje, na které finance půjdou, byly v požadované kvalitě a jejich využití bylo opravdu efektivní.

Ředitelé potřebují konkrétní plán, ve kterém stát jasně popíše, co školám nabídne a kdo za jednotlivé oblasti bude zodpovědný. EDUin také vyzývá ministerstvo školství k meziresortní spolupráci, hlavně s ministerstvem práce a sociálních věcí, případně s ministerstvem zdravotnictví. K podchycení dětí, které doučování potřebují nejvíc, mohou pomoci nejen samotné školy, ale také neziskové organizace, například přes sociálně aktivizační služby nebo orgány sociálně-právní ochrany dětí.

Jak už EDUin dříve upozorňoval, příkladem pro vyrovnávání nerovností může být například Nizozemí. Jak v zemi problematiku řeší, si můžete přečíst ZDE.

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Šermovat částkami nestačí, zatím jsme se o moc víc od ministerstva nedozvěděli. Je třeba opatření promyslet a maximálně při tom spolupracovat s odborníky z terénu. Poučme se z aktuálních nezdarů s výzvou na letní kempy…”

Váš komentář