Velitel vzdušných sil AČR generálmajor Petr Mikulenka v pátek 7. května převzal první z dvojice nových letounů C-295MW ve španělské Seville.

Oficiální akt se konal v sídle výrobce letounů společnosti Airbus Defence and Space S. A., kde v následujících dnech bude pokračovat jeho formální převzetí a také přeškolení pilotů na nové systémy. Předání se zúčastnil také velitel 24. základny dopravního letectva Praha – Kbely plukovník Martin Nezbeda a zástupci projektového týmu sekce vyzbrojování a akvizic MO.

„Modernizace našeho dopravního a taktického letectva je klíčová pro plnění současných a budoucích úkolů české armády. Dopravní letectvo dneškem pokračuje v obměně svého letového parku po loňském vyřazení dvou letounů JAK-40. Dva letouny CASA, které posílí schopnosti 24. základny dopravního letectva, tak plně zapadají do modernizačních plánů armády. Osádkám a pozemnímu personálu přeji mnoho bezpečných letů a nových úkolů,“ hodnotí generál Mikulenka.

Česká delegace si prohlédla výrobní linku letounu C-295 a na ploše nový letoun s českými výsostnými znaky a poznávací značkou 0481 na trupu. V Seville na letišti postupně budeme modernizovat i čtyři CASy, které armáda už vlastní. Jedna je momentálně také v Seville. Na konci příštího roku tak bude všech šest letounu ve stejné avionické konfiguraci.

Po proškolení létajícího a pozemního personálu na nové a modernizované systémy projde letoun vojskovými zkouškami k ověření všech deklarovaných schopností, výkonů a parametrů. Přeškolený letecký personál s novým letounem přeletí do Česka 17. května. Převzetí druhého letounu je plánováno na konec června 2021.

Základ transportního letectva

„Pro nás nové CASy znamenají především navýšení letové kapacity. Doplní naši flotilu čtyř letounů, které od roku 2010 tvoří páteř transportního letectva,“ komentuje převzetí plukovník Nezbeda.

Letouny dosud nalétaly více než 17 000 letových hodin při plnění úkolů letecké přepravy po celém světě s vysokou úrovní provozní spolehlivosti.

Česká CASA působí od roku 2013 v zahraniční misi MFO na Sinajském poloostrově. Přepravily stovky tun materiálu, tisíce osob v přepravních misích, výsadcích nebo při přepravě pacientů v rámci programu Medevac. Dále letouny využíváme k převozu orgánů k transplantaci, nebo při netradičním transportu koní Převalského do Mongolska.

Parametry nových strojů

Nové C-295MW jsou vybaveny nejmodernějšími komunikačními, navigačními a řídícími systémy včetně satelitního a datového spojení.

„Vizuálně se od stávajících letounů odlišují winglety, které jsou prodloužené směrem vzhůru zahnutými konci křídel. Winglety snižují indukovaný odpor letounů o 6 %, tím snižují spotřebu paliva, zlepšují výkony a zvyšují už tak značný dolet letounu,“ vysvětluje podplukovník Ondřej Henžlík, vedoucí projektového týmu sekce vyzbrojování a akvizice MO.

Letouny dokáží plnit široké spektrum úkolů, mohou přepravit až 66 cestujících, 46 výsadkářů nebo stejný počet cestujících v standardní „economy“ verzi, 24 ležících pacientů, jednoho pacienta na lehátku intenzivní péče a až 9 tun užitečného zatížení. Nově budou i vybaveny vnitřní konfigurací pro přepravu cestujících ve vyšším standardu včetně výbavy pro palubní průvodčí.

Letouny v nejnovější verzi s krátkou dodací lhůtou

Smlouva mezi Ministerstvem obrany a výrobcem byla uzavřena 16. prosince 2019. Za oba letouny v nejnovější verzi C-295MW s nejmodernější avionikou, úplným operačním vybavením, náhradními díly a pozemním vybavením pro obsluhu letounů celkově resort obrany zaplatí 1,94 mld. Kč bez DPH.

„Naše společnost Airbus Defence and Space je velmi hrdá na dodání tohoto letoun i přes komplikace spojené s pandemií. Dobré vztahy mezi námi a uživatelem, tedy českou armádou, jsou pro nás velmi důležité a chceme tuto dobrou spolupráci dále rozvíjet,” řekl Pedro Valentin, projektový manažer firmy Airbus.

Letouny byly dodány v termínu, který je v leteckém průmyslu s dodacími lhůtami v řádu let bezprecedentně krátký, a to i přesto, že disponují všemi parametry požadovanými AČR a složitá epidemická situace některé činnosti významně zpomaluje.

Servisní podpora stávajících i nově pořízených letounů je od roku 2015 zabezpečena na základě servisní smlouvy přímo s výrobcem letounu, společností Airbus Defence and Space S.A.

Váš komentář